Skip to main content

Handsome Jr. : Demam

Takde angin takde ribut, tetiba anak Ibu demam..panas plak tue.. Hari Ahad aritu, tengah2 malam bawak pegi klinik sbb bila peluk rasa panas betul badannya. Kul 12.30 sampai klinik doktor lak boleh tanya "tak tido lagi?"

Aikk,doktor pon nak beramah mesra tak hagak2..kalau tido xkan le ada dlm klinik ko nih..hurrmm..

Check Akeef dia kata "demam sket..masuk ubat ikut montot & saya bagi ubat demam + antibiotik ye"..sap sap sui, RM50 dia caj..okeh, mari pulang..

Isninnya Ibu & Ayah x pegi keje sbb Akeef tak tido gak malam tue..meracau je..bila bagi ubat, selang sejam mesti berak..eh, nape Akeef ni..panas sangat ke?

Petang tu dia macam okay sket. Boleh senyum2 tp lemah la sgt..asek nak berdakap je..Malam tu bila tido, Ibu betul2 cuak sbb Akeef tak nangis tapi asek membebel je.. "ma..ma..ma..risau betul Ibu..terus kejut Ayah..

"jom la kita bawak Akeef pegi hospital. risau la dia macam nie.."

so,kami pon bersiap2..bawak Akeef pg PUSRAWI..siap kena check darah lagi sbb dah masuk hari ke3..alhamdulillah Akeef xde apa2..cuma suhu badan tinggi sket dlm erti kata lain demam...

waktu type entry ni, Akeef dah kurang sket panasnya..tengah tido nyenyak..harap2 terus ilang la demam Akeef tu..bagi kat Ibu jelah demam tue..senang kan...

Comments

  1. ala syiannye Akeef..
    monyok je muka tu.. dah ok ke die?

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...dh sihat..cuma de panas2 sket je lagik..dh boleh gelak2..syukur sangat2..susahnya hati anak demam...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…