Skip to main content

Umrah yang mabrur? ke yang marlboro?

Ada macam2 jenis manusia yang pelik2 yang aku jumpa dalam dunia nie..kenkadang tak tercapai akal nak pk keCERDIKan mereka2 ni pk benda2 yang aku tak rasa patut difikir. Imaginasi mereka2 ni memang tinggi...

Dulu2 orang yang pergi ke tanah suci ni orang2 tua peringkat mak bapak atuk nenek..tapi sekarang, yang muda2 pon dah mampu pergi..ada duit lebih + dah sampai seru barangkali...akan tetapi....walau berpuluh kali ko pegi tanah suci, tapi hati ko busuk, baik ko campak je duit lebih tu bayar zakat..sbb pegi pon membazir duit je..tak dapat hidayah..balik still mengutuk, mulut macam puaka, perangai sama macam ko tak pernah jejak kaki ke sana pon...baik duit yang RM5 ribu ++ tu ko pg shoppping je kat Sogo ke kat Pavi ke...baru la betul...

Jangan nak bajet bila dah pegi tanah suci, ko dah sempurna....pastu bila orang beli tiket murah airasia, kutuk2 cakap, dari bazir2 pg jalan2 baik pg umrah...cehh...aku rasa baik abeskan duit pg shopping kat vietnam ke indon ke sebab bila ko balik, mulut ko still macam puaka, hati kau still busuk, takde sapa nak heran..sbb ko habiskan duit pergi bercuti..ni ko pg umrah, balik perangai lagi teruk dari jin afrit, memang kena kutuk la gamaknya kan..

sapa yang bz cr tiket murah nak pergi bercuti tahun ni ngan 2013, pergi le kan..kalau duit kau dah ada tapi hati ko masih ada hasad, takyah le tunjuk2 baik nak pg umrah...dah cukup ilmu baru pg ke tanah suci, jadi bila balik, ko tak jadi bahan maki aku...

Comments

  1. tu namanya kimak.... ahahhhaaa

    ReplyDelete
  2. memang!! berbakul dia makan maki aku...

    ReplyDelete
  3. dulu kini dan selamanya mulut dia tetap cmtu kot..dari jauh dah leh hidu mulut bangkai tu dtg...hahahaha

    ReplyDelete
  4. Cuti 3 ari relax je pale hotak....esok tgk muka dia,rasa nk pitam....blom lg dgr suara...muntah belahak...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…