March 12, 2011

Kun Fayakun

Tetiba terasa nak buat entry ni time tgh lepak2 tengok tv ari Sabtu nih...

Kadang2 org tak yakin dengan karma, tp benda tu sebenarnya wujud. Dalam riang ria aku duk bergembira ni, aku ada simpan satu benda yang sangat pedih dalam hati sampai hari ni. Aku bukan seorang yang pemaaf. So, rasa pedih tu boleh dikira sebagai dendam.

Dulu, waktu kat opis lama, aku duk jaga duit2 ni. Dari duit masuk sampai la duit keluar. Time jaga duit masuk pon ada org buat naya kat aku. Time jaga duit keluar apatah lagik. Menimbun2 khianatnya. Sebab bila jaga duit kajaan, satu sen tak balance pon jadi isu besar. Sampai aku kena siasat dengan inspektorat la gamaknya hasil dari mulut2 puaka nih...

Bukan nak membangga diri, tapi aku tak rambang mata sangat tgk duit berbillion2 nih. Yelah, watpe aku nak taksub sangat. Bukan duit aku pon. Tgk nilai berbillion2 pon secara maya. Bukannya ada depan mata boleh kira2. Duit gaji aku pon banyak. Cukup & berlebih2 lagi sementara nak tunggu gaji bulan berikutnya. Jadi kenapalah dorang ni busuk hati sangat dengan aku.

Huh, macam2 dugaan aku tempuh. Biasalah, dalam setandan pisang mesti ada yang BUSUK kan??

Time tu aku ada sorang bos. Kiranya immediate boss la. Apa2 aku kena refer dia. Tapi dia ni kaki pembelit!!! depan kita bukan men baik lagi cakap. Belakang....nauzubillah..tak padan ngan ghupe!! Macam2 cerita buruk yang direkanya. Kalau bab manipulate, memang dia ni pakar. Sorrylah kalau mulut aku agak lancang. Tapi sepanjang keje ngan dia, memang banyak benda salah yang dia buat. Kalau aku cuti, woohooo, merdeka la dia. Selagi ada dia suh staff2 aku bayar benda2 tu semua. Bukan ke tu dikira sebagai sumber pendapatan yang haram??bukan ke??

Aku pon tatau pebende yang dia jeles sangat ngan aku pon taktau. Ada je salah aku. Bayangkan macam mana rasa nak pegi ofis bila kita lalu nak masuk ofis, akan ada 2,3 makhluk Tuhan yang dah nak mampos, pandang2 pastu bisik2. Muka macam taik!! Haram jadah!! Itu semua kawan2 baik dia la. Sampaikan staf yang baru masuk pon, boleh takmo senyum ngan aku. Pegi jahanam la korang. Aku yang bayar gaji korang. Sapa muka macam taik, claim memang aku tak proses la gamaknya. Macam2 aku kuiri. Tension?? abeh aku tak tension ke tgk muka kau?

Keje ngan dia menyebabkan semua benda yang dia arah, aku mintak dia bagi arahan secara bertulis. Aku sekelumit pon takde rasa percaya kat dia. Aku sampai dah tahap nak amek cuti tanpa gaji dah sebab serabut kerja ngan dia.

Kalau prestasi takyah cakap la. Aku keje sampai pukul 4 pagi pon, takde pape makna. Sepanjang 3 tahun keje dgn dia, aku tak pernah berharap pon dapat prestasi bagus. Sebab aku tak heran ngan markah yang dia bagi. Sapa KAKI BODEK, tinggilah markah kau kan. Aku takkan membodek!! Alhamdulillah dah masuk tahun ke8 aku keje gomen ni, aku tak penah membodek. Dalam erti kata lain, depan senyum2 cakap yes bos, balik keje, kutuk2 kata tak puas hati ngan kawan2 lain..Hipokrit!

Tuhan tu Maha Adil. Antara semua pegawai yang keje bawah pentadbiran bos bengap ni, aku orang PERTAMA naik pangkat. Rezeki tu kita taktau kan. Allah yang bagi. Aku yang PERTAMA okay. Aku naik pangkat tanpa perlu bodek sapa2. Ada pihak yang lebih menghargai prestasi kerja aku. Dan Tuhan Maha Adil juga. Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya.

Waktu aku dah pindah, wife dia disahkan dapat kanser. Ok, itu mmg dah tersurat di Loh Mahfuz kan. Tak dapat nak disangkal. Tapi sebab aku jahat dan kurang berfikir time tu, aku cakap "padan la muka kau..duit yang kau bagi anak bini makan skang dah merebak sebagai virus". Aku mmg takde belas kasihan langsung kat dia nih!!

Semalam, aku dapat call dr sorang kawan lama bagitau wife dia dh meninggal malam semalam. Innalillah wa-inna ilaihi raji'un. Dan kebetulan hari ini majlis perkahwinan anak dia. Maknanya wife dia meninggal Jumaat malam, kenduri Sabtu. Lepas kebumikan isteri, kena pergi kenduri kawen anak.

Hurrmm...xmo komen panjang2.. Semoga roh isterinya ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. Amin....

No comments:

Post a Comment

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...