January 5, 2011

Business Online : KONON!!!!

Sangat2 bengang dengan satu orang yang meniaga secara online nih!!!Lembab nak mampos...caj customer RM7 utk POSLAJU..tp barang sampai 2 minggu lepas di POSLAJU tuh!!

Dipendekkan cerita, ada la satu minah ni duk meniaga barang2 baby kt fesbuk..Aku tgk barang2 yg dia jual..then berkenan la ngan botol MOMMA nih...

Then follow procedure biasa beli online...minah ni siap inbox berkali2 suruh bayar sebelum 25 Disember 2010..katanya sapa yg bayar lewat, brg akan dihantar tahun 2011...konsep FIFO la kononnya..

So,aku pon bayar la rege botol tu pada 24 Disember 2010..pas byr kena sms bgtau details sume bagai...then dia reply "ok..noted...i akan hantar barang tu selasa depan (28 Dis)...sbb i anta brg banyak2..sekaligus.."

Ok,fine..

Then, pd 28hb tu, jam 7.30mlm dpt sms berbunyik " sorry guys..ada kelewatan sket..so,brg akan dipos esok (29 Dis).."..Time ni aku dh mula nak boring dah..start delay2 la nih...Kalau ikutkan POSLAJU, within Klang Valley 1 hari dh sampai..so, kalau pos Rabu, Khamis dah patut dapat dah...paling lambat pon Jumaat...tunggu punya tunggu, sampai 4 Januari 2011 (Selasa), aku tak terima apa2 kiriman lagik...

Mana leh mcm nie..time byr siap ugut2...dh bayar delay2 plak.. aku pon sms (kul 3.30ptg) tny mana brgnya..dh masuk minggu kedua, POSLAJU kebendanye...aku bukan bayar RM7 semata2 nak tggu 2 minggu dpt barang..baik guna pos biasa!!!

jam 7.30 mlm aku dpt sms dr dia...dia reply sms camnih:
" Pls check yr inbox. TADI i dh pos brg u n my staff dh pm details tracking no.poslaju "

TADI okay!!!!! maknanya lepas aku tanya br dia pg pos la gamaknya...giler la mangkuk nih..mmg tak kemana la bisnes ko nie...nilah yang pertama & terakhir aku beli kt ko...pastu td aku bkk fesbuk, aku tgk kt wall dia bersepah org tanya bila nak dpt barang...jwpn standard dia "sabar...sedang diproses"..tp kt wall penuh ngan games yg dia publish...huiissshhh....

Kalau tak reti meniaga online, takyah la sebok2 gak nak ikut org len meniaga..
bukan setakat buat org memaki je...dosa...menganiaya orang namanya....

1 comment:

  1. betul3x. aku setuju dgn kos pos laju yg kita byr tu dgn harapan dpt brg cpt. kalo guna registered pos pon, seminggu tu leh sampai sarawak dah..huhuhu

    ReplyDelete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...