Skip to main content

Apa masalahnya....


Walaupon arini Rabu aku xde wordless punya..ni countless punya entry...aku tak paham dengan sikap manusia yang kadang2 tak tercapai akal nie..org kita nie memang suka buat comparison yang tak masuk akal..aku tetiba emo sbb semalam mak aku bgtau pasal org2 yang sewel nie...okay, aku seperti yang ada orang tahu, aku mmg berniaga kain pasang. Dari bujang sampai dah beranak sorang nie aku berniaga..aku suka dengan keje tu..walaupon ada gaji tetap, aku suka nak niaga sebab selain tambah sikit pendapatan sampingan, dapat gak tambah kawan2..maklumlah, keje gomen jual kain pasang dah tentu la sekeliling semua perempuan kan..

Lanjutan dari entry hocimin aku aritu, aku mmg memborong kain pasang kat sana..kalau dah otak meniaga, benda nak niaga pon jadi barang niaga gak kan..aku waktu pg sana mmg nak bercuti je..tup tup 2 kodi kain aku bawak balik..aku jual sebab aku happy..sbb lau tak niaga pon aku ada je gaji dapat tiap2 bulan..so, takde masalahkan..keje gomen lagi senang (orang selalu cakap)...duk lepak2, ujung bulan dapat gaji kan? puuiii...

Ada ke orang meniaga nak rugi? paling kurang mesti amek untung RM10...aku blom sampai tahap nak bermurah hati ye..belum sampai lagi tahap aku ke situ..insyaAllah satu hari nanti...yang aku bengang, aku memang xnak jual kain tu kat org2 yang aku tak berkenan..nak jual kat kawan2 aku je sebab dorang dah tagged aku suh tunjuk dulu kain2 borong tu..dorang nak...tapi, biasalah kan..bila balik rumah, mak aku pon nak menengok..so, aku tinggal la kain tu kat rumah sblm start berniaga meja ke meja..pastu jiran2 pon sebok la datang kat mak aku dok belek2 kain tu..ada 2,3 makhluk Allah nie cakap ngan mak aku "kat sana kain ni RM35 je..nape jual RM50?" **contoh harga...

Eh, kalau ko taknak beli, sila beransur..mujo mak aku yang dia tanya..kalau tanya aku mmg aku bagi je sebiji...mak aku sampai serba salah nak jawab..last2 mak aku diam..sakit jiwa org nie..ko fikir la logik2...ko nak sehelai RM35 ke? okay, aku tak jual...ko pg sana beli sendiri yang RM35 tue..mungkin ko boleh dapat dengan beli tiket flight pakai air liur, beli beg AA dgn air liur then ko boleh beli kain tu RM35 tue..aku sangat tak paham...kalau taknak, jangan menyalak...kalau ko nak beli 100 helai pon dari aku, takde de aku tolak ngan rege RM35 pon..aku sangat hangin arini..sebab melibatkan mak aku...kau takyah fikir ko cakap macam tu, ko boleh bayar ngn harga kurang 15 ringgit...ko telan air liur je tgk org lain beli..sebab ko berkira sangat nak rege RM35 kan..walaupon ko tau harga sebenar kain kat sana, ko tak pandai matematik macam aku..so, gotuhel...ko tak beli pon, kain tu dah abes jual kat orang yang pandai matematik...ko tggu la kalau2 de bangla nak dtg ketuk pintu rumah kau jual kain pasang RM35...

Comments

  1. cam jiran terdekat jer tu
    ahahahahaa

    ReplyDelete
  2. huh patut col xberjawab.... ;(

    ReplyDelete
  3. mmg tak de otak orang cakap macam tu. tak tau ke penat lelah orang berangkut kain2 tu dari sana nak bawak ke sini .. tu kira UPAH la jugakkan.. dah la kita beli tiket, apa semua.. aparaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg otak xde..beg nak bawak balik pon kena beli ikut kilo..dia junjung agaknya kain tu so xyah beli beg...huhuu..dah tau kita jual MAHAL, duk tak tercongok kat situ tgk org lain amek 2,3 pasang...mmg sakit jiwa layan org macam nie..

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…