Skip to main content

Ada Azam Ke?

Bye 2012 and Welcome 2013


Kejap je dah abes tahun 2012...so, tahun 2013 xde la nak pening2 tunggu 1.2.12, 12.12.12, 20.12.2012 kan? hehee...sebab tak jumpa 13 kat ujung...ada azam ke untuk 2013? tiap2 tahun mesti orang pasang azam apa nak capai bila masuk tahun baru...kenkadang azam mengarut tapi tu azam masing2...so, bio le ngarut ke tak...kurang2 dia ada arah tuju..azam tu maknanya arah tuju kita la kan...aku ada la azam untuk tahun 2013..yang aku harap2 sangat...

1) Rumah 

Skang ni kami hari2 menggugel cari rumah untuk dibeli..Mr.MHR pon bagai nak rak jadi driver bila kami pusing2 cari rumah...aku nak beli rumah guna kelayakan penuh boleh? hahaha..dulu kalau kelayakan penuh, dapat bungalow..skang ni kelayakan penuh dapat teres setingkat jekk...gila melampau rege rumah skang...tapi aku tgh cari2 gak nak masuk mana2 lelongan...cuma rumah lelong xleh pakai loan gomen..takpelah, pas 5 tahun aku mohon la convert ke loan gomen...memula pakai la loan bank dulu..

2)  Bercuti

Huhuu..macam la tak pernah pergi bercuti...maksudnya nak pergi tempat yang aku tak pernah pegi lagik..aritu aku de gak buat keje gila konon2 recce rege tiket pg Kunming sbb Mr.MHR ajak pg...tapi tak tergamak nak beli.. :)  Jadi, untuk 2013, aku cuma berharap ada rezeki lebih dan aku trus je dapat beli tiket pegi mana2 tempat untuk kami bercuti...nak try katanya...xmo ikut2 orang..bak katanya gamble..aku tak takut pegi bercuti tempat2 pelik sbb aku boleh angkut travel cooker...so, mencekik bebanyak, pegi berjalan...selalunya masalah utama aku ni nak makan je..hahaa..

3)  Anak

Aku nak beranak lagi sbb umur aku dah 32 tahun 2013 nie...waaa...aku dah tua anak baru sorang..kawen lambat dah satu hal..beranak pon lambat...kawan sebaya aku paling koman anak dah 3..aku takde makan2 ubat..sbb aku dah gemuk agaknya..hukhukk...skang gigih sapu felinna inch loss plus diet makan nasi siang je..malam makan hati..hahaa..nak kurus tak kira azam sbb kalau ikut tiap2 tahun pasang azam nak kurus..pasang jelah...kalau ngandung tahun ni, beranak tahun depan pon okay..sbb tahun ni aku nak dapat anak buah..hahaa...tak ramai cucu mak ayah aku nie..Akeef je baru sorang..pasni adik aku beranak, de la 2 orang...jadi la atuk nenek..dari xde langsung...hehe...mintak2 anak buah aku gegurl...weehhooo....dapat beli gaun cecantik...insyaAllah adik aku beranak bulan puasa nie..so, kira anak aku jugak la kan...dapat baby baru raya nie.. :)

Okay, tu je azam aku..gila bosan kan? hahaa...cukup la 3..ko ingat ko pasang azam sampai seploh senang ke? kang stress nak sampaikan seploh, langsung kaput..sehabuk azam pon xdek..aku baru sampai dari Langkawi..atas Highway aku hapdet blog nie sbb nakkan tarikh 31 Disember 2012 kat archived tu...terima kasih teknologi...

Jumpa lagi tahun depan....bye....

Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…