December 2, 2012

Versi Ibu Siti : Sambal Sotong

Oh semenjak dua ni aku rajin memasak balik...hari2 aku masak...dapur tu mmg berasap je sentiasa....tapi sehari sejenis jelah lauknya...sayur pon ulam je ada...xde goreng2...konon nk awet muda kan...hehee.... Sabtu ahad pon aku bedal masak gak...dari bfast sampai dinner aku memasak....ala2 suri rumah sepenuh masa...mesti korang muak tgk aku post gambar masakan aku kan....tapi, ada aku kesah...hahaa...kalau muak, tutup mata... :) Aku nak bagi resepi sambal sotong lagi...aritu sotong kembang...ni sotong basah org kata..hehee...

Resepi Sambal Sotong

Bahan2 kisar
Cili kering yang dah rebus
Bawang putih
Bawang merah
Belacan

Sotong
Asam Jawa
Bawang besar (dimayang)
Garam 

Cara-caranya

1) Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar sampai garing dan naik bau...garing dan hangus berbeza ye....
2) Masukkan sotong, air asam jawa, bawang besar dan perasakannya..
3) Godek2 jap, tutup api, angkat...sotong takleh lelama..nanti liat...

Silalah cuba resepi pantas nie..balik keje xde masa nak buat ala2 chef ye... :)


Okay....nak layan Istanbul Aku Datang @ astro first....bai...

No comments:

Post a Comment

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...