Skip to main content

Pandai Goreng Ikan?

Goreng ikan pon tak pandai, macam mana nak jadi bini orang?? ha, tu dulu mak aku cakap...tapi sampai dah de anak sorang pon, aku mmg tak pandai goreng ikan..huhuu...sebab aku suka makan ayam...sbb tu dungu sket bab goreng ikan nie..mula2 kawen dulu, 3,4 kali Mr.MHR kena goreng balik ikan yang dah siap goreng sbb dia kata tak masak...hahaa..sadis dapat bini mcm aku? Mr.MHR suka nau makan ikan...aku selalu ngelat kalau dia nak makan ikan...aku masakkan lemak la, kari la, sambal la...okay, iols paham kalau sambal pon kena goreng..tapi kalau sambal, goreng tak cantik pon takpe sbb kang sambal leh cover..hahaa....malllluuuuuu......

Semalam boleh plak dia request nak 3 rasa...rasa berdentum aku ni nih...hukhukk..sebagai bini solehah yang tak reti masak ikan, aku pon meredah la NSK cari ikan..kalau 3 rasa, mesti la siakap kan...aku amek sekor je...balik rumah, tenggek nasi then trus siang ikan...dah cuci ilang hanyir ikan tu, aku terus letak garam kunyit..tetiba plak de idea nak lumur ngan tepung jagung..hahaa...dah le tak reti goreng ikan, de hati nak buat invention test plak kat ikan tuh....



 Kuali den kocik...kenalah kerat ikan ni..takkan nak ikut style kedai gak goreng sekor2....


yang ni aku terer...tak cukup bahan pon aku boleh jadikan dia 3 rasa...hehee...bulat2 tu bukan telur puyuh..tu baby tomato hokay..konon2 nak buat kudapan sebab diet..sudahnya, ku campakkan je dalam kuali...aku asingkan kuah ni sbb kang tak rangup la ikan aku..dah la nak goreng berdebar2..dah cecantik goreng, kembang lak sementara nak tggu Mr.MHR sampai dari ofis yang jauh tue...

oppss....semalam xde komplen pasal ikan hokay....aku cuma makan yang potong tengah2 je..tapi aku tak kesah sbb ikan uols....kepala ngan ekor Mr.MHR abeskan..hebat? aku yang dah pandai goreng ikan ke atau dia mmg lapa sbb baru balik keje? hehehe.....


Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…