Skip to main content

Nasi Arab Greenwood

Dijadikan cerita ari Rabu lepas aku tak sempat nak breakfast kat ofis..sampai2 je, keje mcm bertubi2...so, minum air kosong je nak alas perut...gigih? huhuu..tu pon mujo de aiur kosong atas meja..punya la tak sempat nak bancuh air...then, bila sampai kul 11, mula la berdondang sayang perut..ajak la member sekitar pg makan luar..mula2 igt nak pg Nasi Ayam Kampung kat Velodrom tu..kemain jauh nak lunch!! kua je ofis kat roundabout duta tu dah jem tak gerak menghala KL...trus buat pusingan sampai semua kelam kabut mana nak pg makan...tetiba trus teringat nasi arab kat greenwood tu....semua dalm kete tak tau kat mana nasi arab tu..hehe...dengar2 org citer je...last2 redah...

Sampai Shell Greenwood, nmpk signboard tulis Nasi Arab Al-Amin...signboard kaler merah oren....jalan depan sket ada lagi signboard tu..okay, dilaluan yg betul...then tetiba xde signboard...eh, nak pg mana? 2 kali tawaf bangunan baru perasan ada kedai tulis "Makanan Arab" dan warna hijau putih...aiseh!! tadi signboard kaler lain, sampai kedai kaler lain...mana la tak bertawaf aku bawak kete kat situ...

Oleh kerana dah kelaparan aku nih, park kete betul2 depan kedai nih...hehe.. Masuk je kedai, mujo budak tu trus datang amek order...Kalau kat Saba', kena gamit2 baru nak datang...tupon bergamit-gamitan...kat sini, pantas...okay, nampak menu ni? rajin aku snap kan? hehe...


Tapi kitorang tak amek menu ni..de lagi satu menu yang set-set...Amek yang untuk 3 orang makan..Nasi Arab + Ayam Panggang + Kambing Panggang + Ayam Berempah... kedai ni pengusaha Melayu...anak beranak...takde sorang pon Arab kat sini...cuma nampak macam anak perempuan dia kot yang belajar masak nasi arab nie..sebab de rak2 buku yang dijual tentang cara2 nak jadi pengusaha Nasi Arab...


Lain sikit kan? dia bagi sambal tomato tu, sup kosong dan salad sayur-sayuran...sup tu sedap...cuma tak tuang kat nasi..semua letak dalam mangkuk pastu hirup2.. :)


Hah, ni la nasinya...seloyang sampai nasi...dia letak sekali 3 jenis lauk tu...nampak cili hijau yang tercacak tu? mujo yg pegi ngan aku ni semua tak makan pedas..hahaa...kalau tak puas nak berebut..aku sorang je kunyah cili tue...nasi arab mmg la tak pedas kan lauknya...nasib baik la dia letak cili tu..senang aku...tokak oghang kampung..tak podeh kosat yo ghaso tokak den ni ha...

Secara keseluruhannya, ok la kalau perut lapa..sbb nasi banyak...cuma rempah dia agak kuat..mungkin sebab dimelayukan...aku kalau makan nasi arab mmg amek kambing...stkt ni kambing Saba' lagi la menawan hatiku..Al-Rawsha pon xleh lawan... kalau korang nak try, silalah...bos aku ckp dia lagi suka sini sebab kemelayuan sket..mungkin citarasa korang sama ngan bos aku...huhuu...dah nama arab, kenalah betul2 arab kan... :)


Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…