January 1, 2013

Langkawi : 2012

Aku tiap2 tahun pegi Langkawi gamaknya...tahun 2009 pergi..waktu ngandung 3 bulan...2010 tak pegi sbb sarat + bersalin..tak sempat kejar tahun tu...2011 pegi dan kebetulan adik ipar bersalin..tahun 2012 pegi lagik..huhu...setakat ni pergi Langkawi takde masalah..kalau pegi reramai, naik kete..kalau pergi tak ramai naik flight...masalahnya, pernah ke pegi Langkawi tak ramai? hehee.. kami pergi ari Jumaat 28 haribulan...balik keje, pas Maghrib, Mr.MHR tido dulu sbb malam nak drive..aku kalau malam, memang out sket nak drive...rasa macam kete2 tu saje je suluh2 mata aku..cis...waktu dia tido, aku baru la nak ngemas baju sambil tgk Maharaja Lawak Mega tu...mertua ngan adik ipar aku pon ikut..so, aku la yg menanti dorang...kang kalau ngan aku2 tido, sampai subuh baru bangun.. :)

Kul 12 lebih macam tu baru kua umah..baru je kua parking, Mr.MHR kata lapa..hahaa..mujo la kat umah aku segala kedai tomyam ada...lepak2 makan..sedar2 dah kul 1 lebih...maka kami pon memulakan perjalanan...aku time kat area dekat2 ni aku bertahan lagik...masuk je tengah2 Perak tu aku mmg sangap gila..jadi, aku tertido...sian Mr.MHR melayan mata sorang2..aku sedar balik dah lepas Penang dah...dekat2 exit Alor Setar (S)...dah sampai rupanya..huhuu...masuk je area tu, dah Subuh..maka benti la masjid untuk solat Subuh dulu...satu kete baru bangun...hehee...pas siap dalam 6.30 camtu, trus pg jeti...ni 1st time aku nek feri kat Kuala Kedah..selalu kat Kuala Perlis..tapi sbb nak park kete lama, duk Kuala Kedah..Kuala Perlis tu byk parking sendiri..rasa tak selamat..masuk parking yang mejlis perbandaran tu punya...sehari RM10 je...dia bagi invois je dulu...balik baru bayar.. :)  Turunkan beg, trus beli tiket..nak nek feri kul 7pagi..kalau tak, kena tunggu sejam lagik..bazir masa...rupa2nya feri 1st start 7,15pagi..okay la kan..dpt bernafas sket..




Tak menariknya gambar pakai fon...pasni aku kena bawak camera gak..konon2 dah pakai tepon canggih, tak perlu fon..oh, mmg la fon xleh lawan fungsi asalnya kan..feri gerak kul 7.30 macam tue..rege tiket RM22 dewasa sehala...kanak2 RM17..Akeef free sbb bawah 3tahun..tapi xdek seat..kena pangku..kalau tau, aku beli seat...masuk je feri, trus lolap memasing...jangka sampai 2 jam..tengok2, sejam lebih dah sampai..mujo xdek AES dalam air.. :)

Sampai Kuah, adik ipar aku datang 2 kete..so, Mr.MHR trus drive 1 kete..senang..kami je dah berenam..beg sorang 1..hahaa..mujo de kete extra...sampai je trus pergi bfast...time tu dah kul 10pagi...makan roti canai kat area Pekan Rabu..oleh kerana kebulur, semua bantai 2 keping sorang..dah makan roti telur tambah plak roti sardin...tapi aku makan tosei je sekeping...sopan tak ai? hahaha...pas makan trus pegi rumah adik ipar aku kat Kedawang..oh, iols lupa nak bagitau..adik ipar yang lelaki tu Penghulu Mukim Kedawang..muda2 dah jadik penghulu..hahaa..so, dia dapat la rumah banglo sebijik..kuarters la kiranya..dah dekat 5 tahun dia duk Langkawi..pasni kalau dia tukar, kena la kami rancang2 cari hotel..hehe..sampai je, semua mandi2 dan terus tido.. :)

Sebenarnya untuk trip kali ni aku dapat rumah peranginan persekutuan kat Holiday Villa tue..tapi boleh book sorang seunit je..so, sementara nak tunggu check in, kami pon memerap la kat umah penghulu dulu..kul 2 kami bertiga pegi la Holiday Villa..anta beg ngan rehat jap sbb mertua aku kata dia macam nak demam..yelah, duk dalam aircond kan malam tu sepanjang perjalanan..badan dah tak tahan..so, biarlah berehat dulu...


aku dapat booked bilik Standard
RM55 semalam


 day bed tu yang buat rasa seksi ala2 pwincess..hahaha..
de balcony..aku siang melepak atas day bed tu je..
mula2 sampai bed tu kat situ..pastu Mr.MHR tolak letak sebelah meja telefon tu....



ni bathroom nya...luas...berbaloi la untuk aku...
Petang tu dalam kul 4, call tanya dah bangun ke belum...mak mertua aku kalau ajak shopping trus segar..hehe..biasalah kan..aku trus ajak Mr.MHR pegi HIG aka Haji Ismail Group...aku beli cekelat untuk makan je dulu..mood shopping belum mari..hehe...pas pegi tu, pegi IdamanSuri tu plak..ha, aku start buat kira2 dah..tapi aku start shopping esoknya...malam tu duk pk apa nak beli.. :)



bekas ni kemain la mahal kat coket...kat Ikea pon mahal gak..so, aku merembat la sikit kat sini...nak buat bekas isi makanan candy buffet aku...cuti2 jugak, business kena run.. :)


ko buat kek kukus simple tu sebijik, letak atas nie, pastu feeling2 makan kat Starbuck..hahaa..




weehooo...aku beli Pemanggang Ajaib nie...
kata nak kurus, kena makan benda2 grill...hahaa...grill la sangat...
aku belum try ajaib ke tak benda nih...


ni feveret iols...sepeket RM9.90..
aku beli untuk diri sendiri je..
feveret mana boleh share

macam biasa la kan..kalau pg Langkawi nie..aktivitinya serupa je...hehee..masuk kedai yang sama 7,8 kali pon rasa tak cukup lagik.. Esoknya konon2 nak pg naik Cable Car...sekali hujan pulak aritu...dari pagi dah start ujan..pastu benti kejap sambung balik..jadi, masuk kuar kedai jelah aktiviti gantiannya.. hehee..kul 2 anta family balik rumah adik, kitorang balik hotel..baru nak tido, de org ketuk pintu..tgk2 hotel anta ni as complimentary.....

memang la cookies die 4,5 keping je..tapi aku takdelah berharap akan dapat servis bagus macam nie sbb aku bayar bilik RM55 je..len la kalau bayo RM550 dan tak anta servis macam ni memang nak kena hamuk la kan..hahaa..time check in tu dia anta buah2an sepinggan...ni bg cookies plak..hepi la mak jemah...cookies dia seeedddaaaapppp....eh, kemon la...mesti la sedap..Holiday Villa nie...maklumlah biasanya aku duk Grand Cont je..hahaa...

Petang tu call suh org2 kat rumah datang sini mandi laut...dia kan private beach...Ahad, Langkawi keje..so, tggu adik2 balik keje, baru dorang datang..syok mandi sini sebab semua mat salleh..takde sapa nak heran kat kau....




Pas settle mandi, hari pon dah dekat Maghrib...semua naik bilik, gilir2 mandi tukar baju then kitorang semua kuar dinner...siap call HIG tanya tutup pukul berapa..haha..dasar!! pas makan dan membeli lagik, anta family balik rumah, kami pon balik jugak sbb dah kul 11 macam tu...turun kat reception hotel tanya kalau nak join bfast mcm mana..oh, kalau booked tru BPH, xde breakfast ye...jadi kena la tambah bayar..dia ada menu ala carte RM8.80 sorang...dapat makanan + minuman + dessert...boleh gak join buffet Rm48++ sorang..tapi dapat disc 20%...walk in je kat restaurant tue..





Balik bilik kemas2 beg sebab nak balik...pakej 3 hari 2 malam berbaloi2...kalau ada rezeki dapat book, ofkos la nak lagik kan...pagi2 tu bangun bawak kedek2 pegi mandi..sebuk nak swimming pool katanya..bagi mandi kejap je sbb trus pg mandi laut pastu...kami ni xde bikini jadik xleh masuk pool..masuk laut saje....






Eh eh..tertinggal...luggage aku dah hampir2 boleh buat tukun...maka memang nak beli sebijik kat Langkawi..beg sedia ada aku beli kat Langkawi gak..tahun 2007 ke 2008 mcm tue...aku beli size paling besar RM70 je time tu kat kedai Zeno yang mahal tu..kedai mahal pon leh dapat murah...ni gambar beg yang aku snap depan Zeno gak...



aku nak yang pink..Mr.MHR kata kalau pink, dia suh aku tarik sendiri..hukhukk..kijam...
yang paling besar tu rege dia RM189.90
medium tolak Rm20..kecik tolak lagi RM20 dari medium..
pandai tak kira? hahaa..

oh, aku tak beli jugak..sebab rasa macam mahal xde jenama...jadi, igt nak tggu pegi HCMC la beli...kalau beg sedia ada jahanam, bawak beg plastik sampah pg HCMC then baru beli beg..hahaha...nak mampos...malam nak balik pas dinner tu, pegi HIG lagi sebab waktu call dia kata tutp kul 11 malam...puas belek2 last2 aku amek gak yang nie....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


taaddddaaa



ha, ni de jenama
 HIG aka Haji Ismail Group
branded kan?
hahahahaa.......
 RM95 saje

dapat la aku beg sebijik...harap2 bertahan 5 tahun lagik...aku ni penjimat orangnya..kahkahkahh... sebab aku ni kedekut tak suka org pakai barang aku...sebab tu tahan la lama sket rete benda..xkan ko asek nak membeli je kan..duit tak turun dari langit....okay, penat type pasal Langkawi..ala kadar je nie.. :)






 Pernah makan Zakaria Laksa @ Kuala Kedah?

 teaser.....

nanti aku citer next entry..nak tido jap....



Selamat Tahun Baru 2013

6 comments:

  1. merembes liur aku tgk pinggan mangkuk seramik putih tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk pon merembes, aku yang duk mengadap depan tu tak tentu arah...mujo la aku x pakai credit card..lau tak satu meja aku beli..hehee...

      Delete
  2. Kak, kalo mcm beg tarik pink tu, paling murah berapa bole dapat? Hehe teringin nak beli masa gi langkawi nnti.

    ReplyDelete
  3. kalau brand local mcm haji ismail group punya beg, aritu beli dalam RM85...kalau de brand macam polo ke samsonite ke, RM129 macam tu...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum.... macam mana saya boleh tahu bila tempahan bilik akan buka untuk rumah peranginan Langkawi? memang kena check tiap2 hari ker? huhu penat la jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...setakat ni saya memang check selalu2...maklumlah, penjawat awam ni ramai..bilik pulak murah...haruslah berebut...huhuu...

      Delete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...