July 20, 2011

Tak Paham..

Kenapa ramai orang suka post gambar tak bertudung kat fesbuk ke twitter ke dan apa2 lagi laman web sosial nih, sedangkan hakikatnya di dunia luar tu dia bertudung?

Aku dah lama perati org yang suka post gambar2 kat fesbuk masing2..Aku rasa macam pelik & tak paham..apa tujuan dorang ni bertudung agaknya? tuntutan agama ke?bayar nazar ke?terpaksa ke?ikut trend ke?...kalau tak ready 'sepenuhnya', baik takyah..sepenuhnya tu bukanlah bermaksud bertudung litup. Aku pon pakai tudung biasa je..Sepenuhnya tu maknanya sentiasa ON jelah pakai tudung...ni ON,OFF,ON,OFF...apacer nih...

Antara benda2 yang menyebabkan aku tak paham adalah:

1) perlu ke haplot gambar kat dalam umah ngah tergolek2 bersantai? motif?

2) ada orang pakai tudung mcm org biasa tp bila pergi bercuti tetiba tudung tu dh jadi BANDANA je..motif takleh pakai tudung biasa kenapa?panas tengkuk?

3) amek gambo kat pantai, tapi lopong...

Okay, memang la aku pon takde de pakai tudung kat umah..aku bukannya mcm dlm TV tu duk umah ngan laki sendiri pon siap bertudung litup..gilo namo eh...tapi,tak perlu kot nak published gambar tak bertudung tu..simpan tuk kenang2an diri sendiri sudah la..mmg semua org tak sempurna, tapi kita kan belajar dari kesilapan. Kalau dah asek haplot je, bukan silap dah tu, mmg sengaja..dah jatuh hukum berdosa...behtu,apa fungsi lagi pakai tudung kan?baik ko humban je tudung tu sbb beria2 na nak menunjuk dalam fesbuk tu ha..

Takyah la nak menunjuk2 sangat..bagitau sikit2 dah la info yang boleh dikongsi bersama kat laman web sosial memasing tue..kalau dah semua benda pon nak tunjuk, orang pon menyampah..sbb orang len pon ada benda yang dorang ni ada..cuma sifat malu tu ada dalam diri sbb tu tak published kan...

Aku tak tuju kat sapa2 pon entry nie..nama pon blog peribadi. So,luahan peribadi la kan..Jadi,mana2 yang silap tu, jom la kita betulkan sama2..Kalau mana2 yang dah betul tu,boleh la diberi credit...

Aku jumpa 1 soalan yang ditanyakan oleh seorang blogger kepada seorang Ustaz...

SOALAN:
KEBELAKANGAN ini ramai yang melayari facebook (FB). Apa hukumnya wanita yang telah berumahtangga mempamerkan gambar termasuk yang tidak menutup aurat untuk dikenali dalam profilnya tanpa pengetahuan suami.


JAWAPAN:

Perbuatan wanita mempamerkan gambar peribadi yang tidak menutup aurat adalah haram dalam Islam.Bagi seorang isteri kecantikan dan kejelitaannya hanya berhak ditatap oleh si suami sahaja. Mendedahkan aurat kepada orang bukan mahram adalah ditegah oleh Allah SWT. Lebih-lebih lagi melalui laman sosial yang mungkin ditonton oleh jutaan manusia.

Malahan gambar-gambar ini juga boleh dicetak dan boleh disalahguna oleh pihak tertentu. Maksudnya, janganlah hendaknya orang wanita mendedahkan diri mereka kepada sebarang kemudaratan melalui FB.

Mempamerkan gambar peribadi dalam FB dengan pelbagai gaya dan watak dalam keadaan tidak menutup aurat sangat tidak bermoral. Biarpun dengan izin suami mahupun ahli keluarganya, ia tetap haram.

Wanita adalah perhiasan dunia ini, namun sebaik-baik perhiasan ini hendaklah benar-benar beriman dan bertakwa bukan yang tanpa segan silu mendedahkan apa yang disuruh disembunyikan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripadanya memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau baba mereka atau baba mertua mereka atau anak-anak mereka….(al-Nur: 31)

Berdasarkan ayat ini jelas bahawa Allah SWT memerintahkan kaum hawa menjaga batasan aurat yang menjadi maruah mereka. Mendedahkan aurat kepada mereka yang bukan mahram adalah haram.

Allah SWT hanya membenarkan kelonggaran aurat dalam batasan ahli keluarga. Ayah yang beriman serta adik beradik yang beriman tidak akan terangsang dengan melihat aurat darah daging sendiri, melainkan yang bernafsu binatang.

Segolongan ulama masih menyarankan agar para wanita itu menjaga batasan aurat mereka biarpun di hadapan ayah, abang dan mahram yang lain. Sebabnya yang demikian demi menjaga kemuliaan dan kesucian seseorang wanita.

Sebab itulah Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan sesungguhnya kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat keterangan yang menjelaskan (hukum-hukum suruh dan tegah), dan contoh tauladan (mengenai kisah-kisah dan berita), golongan yang telah lalu sebelum kamu serta nasihat pengajaran bagi orang yang mahu bertakwa. (al-Nur: 34)

Sebab itulah di dalam al-Quran, ada suruhan dan tegahan, bagi mereka yang beriman pasti akan bersegera meninggalkan yang ditegah. Bagi mereka yang berkarat hati amat sukar mendapat petunjuk.

Ini kerana al-Quran adalah nur iaitu cahaya, bukan cahaya yang bias dilihat dan dirasa oleh pancaindera manusia, cahaya ini adalah cahaya penyuluh menuju kepada Allah SWT, mendamba keredaan dan tamak kepada cintanya.

Justeru, mendedahkan aurat kepada yang bukan mahram adalah secara tidak langsung tidak patuh kepada perintah Allah SWT yang menyuruh menutupnya.

Suami yang menyedari bahawa isterinya mendedahkan gambar-gambarnya dalam FB wajib menasihati dan menegur isterinya serta menyuruhnya mengeluarkan gambar yang tidak sewajarnya daripada FB. Seterusnya, bertaubat kepada Allah SWT.

Batasan berinteraksi di dalam FB juga perlu diawasi. Jangan sampai mendedahkan hal-hal rumahtangga di dalamnya. Apatah lagi menceritakan keaiban rumahtangga termasuklah menceritakan keaiban suami atau isteri. Ada kajian yang dijalankan bagi mendapatkan peratus perceraian yang berpunca daripada FB, jumlahnya agak banyak dan sangat mendukacitakan.

Nampaknya sudah ada yang sengaja mendedahkan hal rumahtangga dalam FB sehingga mengecilkan hati pasangan dan berakhir dengan perceraian. Tabiat atau perbuatan mendedahkan keaiban suami di dalam FB atau di mana-mana hukumnya sama iaitu haram dan berdosa.

Sekiranya si isteri tidak berpuas hati dengan suami, sedangkan berhak untuk mendapat apa yang diperuntukkan oleh syarak maka dia boleh berunding dengan suami atau minta ahli keluarga lelaki dan ahli keluarga perempuan berunding mencari titik pertemuan serta mencari perdamaian. Setiap insan yang bergelar suami dan isteri adalah haram dan berdosa mendedahkan keaiban pasangan di khalayak ramai. Jika berlaku sedemikian, maka hendaklah dipadam dalam FB dan mintalah maaf pada pasangan masing-masing.

Untuk dikongsi bersama je nih..kang nampak cam laman blog agama lak blog bebel aku nie...Okay,renung2kan.... :)

No comments:

Post a Comment

Bilik Fuller Hotel Alor Setar

Ha, mesti bila google tak jumpa banyak info pasal Fuller Hotel ni kan? tu yang datang kat blog aku ni..tahu dah..sebab hari tu aku pon goog...