October 29, 2014

Sup Daging Korban

Sekarang ni tiap-tiap petang Putrajaya ni hujan lebat. Petir kemain la sabung menyabung (puitis tak aku?) hehe..hari-hari kena masak sebab bila hujan mesti la perut lapar kan.. godek2 phone, jumpa gambar ni. Terus telan2 ailio..

Raya korban baru ni, keluarga Mr.MHR ada buat korban. So, mak mertua aku bagi daging kemain la banyak. Nak makan berdua je. Tapi dia bagi dekat 6kg aku rasa. Ni baru plastik kedua aku masak. Plastik pertama aku buat sup, bawak pg ofis..kakak2 yang ada darah tinggi lupa ada penyakit. kemain bertambah2..haha..


daging dengan tulang ni aku rebus guna rice cooker je
aku panik kalau pakai pressure cooker..haha..
bila dia berbunyik, aku mesti panik nak tutup gas
jadi, guna rice cooker. Rebus 2 jam..
lantak le kau dalam tu...aku lepak layan masterchef..
lepas 2 jam atau lepas daging tu lembut, baru la aku tumis bahan2 sup
resepinya refer sini
sama je proses memasaknya


makan sup mesti la lawan dengan sambal belacan
aku tak berahi sangat kalau sambal kicap sebab kicap kan manis.
tak letak gula pon dia ada rasa manis2
tak kena citarasa aku
kalau dapat lauk macam ni, aisehhhhhhh....senak perut!! 

No comments:

Post a Comment

Resepi Bergedil Kentang Mudah

Musim korban ni, mesti banyak dapat daging korban kan?. Sedap kalau dibuat sup. Gengkan pulak jadi bihun sup dengan sambal kicap..fuhhh...h...