Skip to main content

Ramadan 2013 : Buffet # 4

Dari sebelum bulan puasa aku ni berhajat nak ke Penang...konon2 nak cari kari telur sotong..tapi sebab kekangan masa, maka kami tak sampai2..berdoa lagi agar boleh pergi pas Raya nie...memang Penang tu dekat..tapi kalau tak dapat, tak dapat la jugak sampainya..Untuk menghilangkan kekeciwaan aku, aku masak kari la..ni aku masak kobis ala kandar...gila gigih!! maklumlah kan..bulan puasa ni keinginannya mmg macam2 sikit..

Puasa Hari Ketujuh 


almaklum..bulan pose takleh rasa...memang menyengat lomak den nie..
 

ni suku biji kubis je..berdua jekan..ngam2 untuk berbuka..aku ratah2 je kobis nie..


untuk anak bujang aku ni wajib la..dari petang merengek nak kuey teow goreng..siap je goreng, tgk dia dah tertido..
 

makan ni lawan ngan sambal belacan sikit...sambal tu mak aku bagi aritu..bekal.. :)


ni baru bangun tido..puas kejut ajak makan..tu yang monyok je tue...

Lauk sahur tak sempat nak snap sebab aku bangun lambat sikit..kelam kabut so takde snap2 gambar..aku panaskan lauk kari sebelumnya je..makan tu jelah untuk sahur...
 

Comments

  1. ateef puasa gak ker sampai monyok muka ateef tu

    ReplyDelete
  2. hai.. salam kenal,
    follower no.47
    done follow sini,
    jom follow teman yea yunk..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete
  3. bkn main ko kan? sanggop aku on laptop dek nak komen n3 ko nih. rajin gle.. sodap plak nmpk eh tuh.. gile rajin!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikut tak rajin beb..lambat lak aku mengomen nih...tapi bulan puasa baru ni memang jumlah perbelanjaan bulanan aku jimat...sebab 2 kali je buka kat luar...masak jangan tak masak..masak jangan tak masak...ewahhh....

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…