August 2, 2013

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. Boleh la tutup api


Hidangkan bersama roti canai segera pon sodapppp....



Selamat mencuba resepi dari orang rajin seperti aku...hahaha...ok, dah tak sabar nak raya nie....bai..


17 comments:

  1. menjadi kak respi ni..... sedap sgt.. thx akak.... nnt post lg ea rspi tu kt sni.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...sama2..kalau ada masa memang selalu upload resepi..nanti singgah lagi ye.. :)

      Delete
  2. dah try resepi ni..memang sy tercari2 resepi yg paling simple tp sedap...memang sedap..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. jimat masa katanya...balik keje tak sempat kalau nak masak yang susah2..sama2.. :)

      Delete
  3. Dh lama bnr tak masak dalca syur..ttiba tringin pla...mmg sdap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan sayur banyak2...menyihatkan..hehee..

      Delete
    2. Sy dh Buat...mmg sedap dn cpt masak...very simple.

      Delete
  4. sy cari buat dalca yg simple, so try yg ni mmg jadi sgt...thanx akak..

    ReplyDelete
  5. masak dah...rasa jer belum.ermm tak sabar tunggu berbuka nanti...mesti best

    ReplyDelete
  6. Salam kak,kuantiti bwg merah,putih,halia ,santan bpe byk ye kak

    ReplyDelete
  7. Salam..... tak yah buhh daun kari ekkh kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak perlu..kalau ada boleh letak..sebab rempah kari dah ada baunya..

      Delete

Resepi Bergedil Kentang Mudah

Musim korban ni, mesti banyak dapat daging korban kan?. Sedap kalau dibuat sup. Gengkan pulak jadi bihun sup dengan sambal kicap..fuhhh...h...