February 27, 2013

Trip To Ho Chi Minh City - Day 2


Sambung sambung sementara mood masih banyak nih..

Hari kedua tu ktrg keluar bilik hotel kul 9.30pagi mcm tue...aku gigih menanak nasi dan makan nasi panas2 berlaukkan kari ayam yeos..haha..isi perut dulu sebelum aktiviti cuci mata dan purse..tapi Akeef ni dia x makan nasi..so, cari kedai makan dulu sbb nak makan pho.. Kat area ben thant market tu de banyak hotel dan kedai makan Islam..yang popular kedai hajah basiroh tu la..tapi Mr.MHR tak bape nak selera kat situ..kwang3x...sebelahnya de restoran Kampung Melayu..so, masuk situ..



kualiti gambar kurang memuaskan sbb tangan tak bedung



kami order Kopi Susu Ais 2
dengan mee nie..
namanya PHO



INI SERIUS
pho ni memang sedap...yelah kan..sup2 ni kan mmg chinese food..
Akeef leh layan makan benda alah nie sampai kenyang..
pas dah kenyang, baru jalan2...
harga kopi susu ais tu VND 45000 = RM 6.85 giteww
pho tu plak VND 95000 = RM 14.50
ok la tue..makan kepsi pon rege mcm tu kan...tempat susah dapat makanan halal, kira boleh sangat dah rege macam nie..


ni hasil rembatan sekaligus aku...



tanpa rasa bersalah sauk 20 pasang terus...


beli plak telekung..
mual2 nak beli 2,3 pasang je..sedar2 dah 8 pasang aku beli

Owh, kalau tak dikawal boleh licin segala mak nenek duit...aku ni selit sana sikit, selit sini sket..tapi 2 kali gak pegi money changer sbb beli guna dong murah sket..dapat diskaun dalam singgit mcm tu..kalau sepuluh, dah 10 ringgit kan...boleh wat beli air kelapa yang sedap tu..pas dah beli kain ngan telekong, kami balik hotel..gila terbunuh nak jinjit kain 20 psg + telekong lagik..jadi, balik hotel dulu sbb anak pon dah nguap2 tanda dah sampai time nak tido..kami balik rehat2 bg Akeef tdo, then kul 6 kua balik..time ni dah lapa..so, gerak pg Kg.Melayu tu lagik...actually de byk kedai makanan halal..tapi kami malas nak menapak..lgpon menu dorang sama je..


Laki ai kejenya order kopi susu ais tu jer..aku ni kena la order len sbb share ngan anak...



makan kat sini de set jugak
2 pinggan nasi + ayam (de 2,3 jenis masakan..pilih 1) + sayur + sup
VND 199000 = RM 31 macam tu
air kira asing

kiranya sekali makan, abes la gak RM50..boleh la kan..bukan negara Islam..ala2 London gak aku feeling2..hahaa..nasi tu walaupon senonit, tapi bila diuraikan, penuh pinggan..kira kenyang la sekali makan tu..


cili kicap tulah yang aku geram sampai aku borong cili api tu sekilo.. :)


makanan memang chinese style la..ala2 makan kat Mohd Chan..cuma yang aku perasan, sayur2 dorang memang sedap2..sayur tumis je pon..tak tau la betul2 sedap atau aku mmg lapa sbb dah penat shopping..aku kat sana, sarapan memang aku masak nasik dan ktrg makan dalam bilik b4 keluar..dinner makan lua..yelah, nak gak merasa makan makanan orang..aku de anak nih..kembung dia makan megi je pulak...



ok, gambar blur lagi..salahkan ipong..
dessert FREE
dan buah2an dorang memang manis
kena lak tembikai ni sejuk2 baru kua peti ais agaknya..nyaman je lalu kat tekak..

Pas dah kenyang, kitorang berjalan2 ke pasar malam...pemandangan pasar malam tu mcm gambar bawah nie..de 2 lorong je pasar malamnya..tapi banyak la booth..aku 2 malam je dah hafal kedudukan booth kat mana..hehee..


yang paling fed up, moto pon sebuk lalu lalang dalam pasar nih...
dah la perangai dorang suka hon..terkejut kejut aku..
kalau ko lambat ketepi, siap jeling lagi..
aku peduli apa...ko jeling aku maki..ko bukan paham pon kan? huhuu..
 

okeh!! aku sedang berdiet..
sila lihat hasilnya sebulan dari sekarang..


ni lorong yang lagi satu
lapang memang lapang KALAU takde motor lalu
 


aku berkenan sungguh dengan makcik ni punya pulut2 yang berwarna warni..
tapi ku tahan jebat!!
ramai org benti beli...sedap la agaknya..kalau tak takkan hari2 sebumbun pulut dia..

pas dah lenguh kaki pusing pasar 2 kali, jalan la balik hotel..lebih wooo...pengangkutan utama adalah kaki..hukhuk...aku sambung lagi nanti part-part-part... :)

No comments:

Post a Comment

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...