Skip to main content

Patin Tempoyak Temerloh

Cuti panjang pg mana? cuti panjang2 ni, pitih cepak abeh..hehee...aku plan asal pg makan ikan bakar kat tanjung lumpur..rancang2, pegi sabtu balik ahad...hotel pon booked 1 malam je..aku malas type kronologi..so, entry pecah2 nmpk macam aku rajin hapdet blog..hahaa...sabtu gerak dr KL kul 10pagi...sampai tol gombak, masyaAllah, tak gerak..


Pas berdenyut 2 jam setengah baru sampai temerloh...perut lapo dah sbb bfast ala kadar...sblm pg gugel mana nak makan patin tempoyak sedap sebab bapak mak den ikut...bapak aku tu mmg suka makanan yg kua kat JJCM..hehe..waktu gugel kua la Gerai Makan Pak Usop Temerloh...pas bayar tol, navigation started...senang je rasanya cara nak sampai..cari arah ke stadium temerloh..nak ke stadium ke kiri, gerai ni ke kanan..dekat medan selera tepi sungai pahang...



 kena laju2 cari tempat duduk sebab penuh penuh manusia

 


 Ayah aku cakap dia ni la yang kua kat tv tue..hahaa...punya la eager nak rasa temerloh punya patin..sampaikan rupa pemilik pon Ayah aku cam...



Servis dia laju la kot...Ayah ngan Mak aku yang beratur amek ikan..kejap je dah dapat ikannya...sebab dorang makan ngan nasi putih je..kitorang yang lain beratur amek nasi ngan lauk sket..Akeef tukang booked meja..hehe..

 

 baca kat gugel, air jagung ni menjadi kegilaan...aku pon order ngan Mr.MHR sorang satu..
macam ABC cuma inti jagung je..bila sedut ngan susu tu, memang la sedap..



  aku memang pemalas makan makanan berkulit..nampak sotong terus sambar sbb aku mmg tak penah makan patin tempoyak....

 

  nilah Patin Masak Tempoyaknya...
aku ngecak Mr.MHR punya sbb nak rasa sket..last2 berebut..hahaa...
sedap!!
walaupon b4 ni aku tak penah makan, tapi kali ni layaannnnn.....



 mak aku memang cerewet bab makan kat kedai..al maklum...chef bersara kan...
yang ni dia puji kemain ooii...
ikan tak hanyir plus kuah pedas, makanya tak loya makan...dia ngan ayah aku siap tambah nasi kosong sepinggan share 2 orang..betul2 gumbira makan patin...

 

macam kenduri kawen..khemah sentiasa penuh...


Comments

  1. Replies
    1. dah nak beranak dah pon...lama tak datang...

      Delete
  2. fuh terus rasa nak lunch ikan patin harini. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. time panas2 makan ni memang layan... :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…