February 24, 2013

Trip To Ho Chi Minh City - Day 1

Aku tau ramai orang dah sampai sana, tapi aku baru 1st time. so, kadar 'excitivity' adalah berlebihan..haha...mengamuk teacher aku tgk word tue.. Aku study pasal HCMC ni kemain bersungguh2..cuak la kan..tempat first time..mesti nak explore..kadar kecuakan aku boleh dihitung sebab aku siap belajar pronounce beberapa words Vietnam ni tru youtube..hehe..and it helps! aku cakap sikit2, vietkong tu tak berani nak ckp lelebih ngan aku..huhuu.. Bab tiket, hotel, itenary, duit, boarding pass, makanan semua mak nenek aku yang handle...Mr.MHR jaga anak dan beg..balik dia handle beg-beg..hahaa..

passport aku patut expire bulan 5 nanti..tapi biasalah kan..6 bulan kena valid..so, pg renew..esok nak pegi, hari ni baru siap..hehee...ramai gila org kat imigresen tu..cimpeng paling penuh..duit aku tukar tak banyak pon...untuk hotel, taxi ngan beli2 sikit2..aku tukar Dong ngan USD..sbb kat sana dorang prefer USD..kalau korang nak senang, kat sini tukar USD je sbb rate kat sana tinggi & tak byk money changer..kalau Dong baik tukar kat sana..dapat lagi murah..

untuk makan, akak angkut periuk ye adik2..sbb makanan halal kat sana takut xleh diterima tekak plus mahal katanya..so, bawak segala mak nenek makanan yang dekat2 3kg beratnya...lgpon bila penat berjalan cepat lapar..

macam kat rumah
de bantal, ipad, susu
bersantai2 ko ye...janji tak mengharuk dlm flight tu..

aku  booked online semua
sbb selalu kalau tunggu nak beli dalam flight, mesti dah takde pilihan..
dah le mahal, kena paksa beli plak..mestilah xmo...

Flight dari KL kul 2.55 petang...sampai Saigon Airport kul 3.55 petang (waktu sana)..sana lambat sejam dari kita..so, perjalanan sebenarnya makan masa 2 jam..turun flight, cop passport, amek luggage trus kua cari teksi...ni aku nak bagi tips..bila kua dari pintu airport tu, terus ke kiri dan kebelakang sekali...kua je dari pintu mmg bersusun teksi tunggu..cakap je taknak sebab dorang tak pakai meter..cari teksi VINASUN atau MAI LINH..usual rate untuk taxi dari airport ke area Pasar Ben Thant tu adalah tak lebih VND150ribu bersamaan RM23...aku ckp pasar ben thant sbb mmg org kita duk situ je...hcmc ni bukan de apa pon..

drebar belah kanan ye...aku awal2 ckp ngan Mr.MHR, jangan bukak pintu penumpang yang...
kang kena gelak..hahaha...
bila tanya kat drebar
"can u speak English?"
dia tak respond pape...hahaha..sedih...pekak drebar aku nih...

Perjalanan dari airport ke hotel amek masa 10 minit je...sbb kat sini kete tak banyak..so, kurang la jem...kat sini motosikal berduyun2 sbb harga petrol mahal.. kete ni untuk orang2 kaya je..dapat la aku feeling2 org kaya sebab nek teksi yang pakai petrol..hehee... oh lupa... seelok2nya tulis alamat hotel yang korang book atas kertas then tunjuk je kat driver teksi..sbb kat sini nama hotel ala2 sedondon..beza 1,2 huruf je..kang salah cakap, hotel len dia anta ko...

aku duk Ruby Hotel (Hoang Tram Hotel)
nama de 2
aku buat entry khas untuk hotel ni nnt ye sbb staff dia baik2 & suka layan Akeef

Masuk je bilik terus rasa lapa..aku tak makan dalam flight tadi tu..so, makanan tapau makan dalam bilik..then Mr.MHR trus bukak beg doraemon kuarkan makanan...call hotel minta kettle then bancuh milo makan roti ngan tuna...rasa macam paling nikmat dah tu...

Pastu rehat2 jap...aku sampai dalam kul 4.30 mcm tue...pastu kul 6.30 ajak Mr.MHR turun jalan2 nak tgk view la konon2..kat sini malam mmg ada pasar malam sekeliling ben thant tue..kalau diperhatikan, org yang sama niaga kat pasar time siang, malam niaga pasar malam.. katanya, siang kerja ngan orang..malam bukak booth sendiri kat luar tu...waktu aku turun tu, dorang tgh start bukak pasar malam..laju gila dorang set up booth..budak2 lelaki bujang yang tukang bukak khemah..sup sup sap, dah siap khemah then yang owner pon kemain laju susun barang...dalam 15 minit mcm tu, kedai dah ready...

dalam kata nak jalan2 je, terkena gak...hehee...

Pas pusing2 jap, trus balik bilik..rehat la dulu kan..sebab tujuan utama mmg nak shopping...relax dulu, esoknya baru serbu....

nilah hotel kami duduk 4 hari 3 malam

1. sedap tk nasi beriani AA tu..?

1. Nasi dia kering...maybe sbb byk kali panaskan...better order nasi lemak...

2. wah g HCM dgn family siap bawa anak..bestnye..
    puas ler shopping 4 hari 3 malam..

1. Mmg suka pg ngn family..huhuu...ikut jadual sendiri...kalau rs penat, leh tdo...heheee...puas! Duit pon 2,3 kali tukar kt sana... :)

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...