November 8, 2012

Impian

Aku ada banyak impian yang aku nak dalam idop nie...korang pon sama kan? tiap2 hari ada je impian baru yg mana akan menjadikan value added kepada impian sedia ada yang belum tercapai...hah, gila ada word marketing aku bagi arini....tapi apa salahnya berimpian..bukan kena bayar..proses pembayaran hanya terjadi bila kita nak capai impian tu...sebab dari beratus impian kau tu, mungkin 2,3 je yang tercapai kan...okay, berbalik kepada aku..aku..aku... :)

Aku ni makan gaji...jadi walaupon impian aku ni kenkadang melampaui batas, tapi aku tetap tak ubah impian2 aku tue...sbb makan gaji tak bermaksud aku takleh gapai semua impian aku (semua tu yang mana majoritinya adalah tak tercapai akalmu) tu...impian aku yang pertama mula2 aku pasang time masuk keje, aku nak beli Langkawi..hahaha..ko ada? masuk keje gaji start RM1200 aku trus psg impian nak beli Langkawi..time tu Che Det memerintah...kalau dia dgr, mau 7,8 kali dia pengsan bangun balik pengsan bangun balik dgr impian aku,..tapi apa aku kesah..nama pon impian kan...suka ati aku la...hehee..okay, kembali ke alam nyata...

Aku kemudian pasang impian nak sambung belajar kalau takde orang masuk meminang lepas 2 tahun aku keje...hahahaa..yang ni impian gila..boifren pon xde, tetiba berharap org masuk minang...boleh gila kalau mak aku tau impian aku time tue...jadi, oleh kerana takde org meminang, maka aku sambung belajar..hah, kan tercapai 1 dah impian aku...walaupon penyebab aku sambung belajar tu adalah mereng sket...

Bila aku dah belajar, tahap kepenatan adalah melampaui batas...siang keje bagai nak rak, kul 7 dah kena ada dlm kelas...aku keje ofis yang deal ngan public..makna kata takde la nak bersantai2 nih..bila dah penat keje belajar keje belajar, aku pasang impian nak bercuti kat tempat yang best2...aku belajar dibiayai...jadi, duit gaji tu mmg untuk aku je...time tu banyak flight murah2 ke luar masuk negara nie....1st time aku pergi 'melancong' obersi adalah ke Jakarta...aku ikut pakej...hah, org kaya je ikut pakej nih...hahaa...time kat sana tu, aku pasang impian nak dtg lagi..sbb 1st time aku pegi tu, aku bwk duit RM350 je..aku taktau apa nak beli time tue...so, mmg kena repeat la kan..jadi, untuk membolehkan aku mencapai impian nak pegi lagi tu, aku berniaga kecil2an kat opis..aku jual kain pasang...untung sikit2 tu aku kumpul dan membolehkan aku pergi kali kedua...tercapai kan?

Bila dah kawen dan ada anak, impian aku lagi mengganas...kalau aku tak mampu, aku de backup..hehee..yang ni aku suka...tapi selalu backup bab makan je..bab lain, tak dapat...impian aku seterusnya nak beli rumah banglo...walaupon kalau ikut gaji aku layak beli rumah flat je, tapi aku tetap jugak nak beli banglo... :) sila percaya...dan tlg ingat, angan2 tak perlu dibayar.. :)   tapi aku rasional...kalau aku mmg nak beli banglo, aku kena banyak menabung...duit gaji mmg ikut saranan AKPK, kena simpan at least 10% dari gaji setiap bulan..takleh usik! jadi, aku cari alternatif lain...meniaga kuih..kalau kita meniaga makanan, untung tu adalah titik peluh usaha kita..jadi, duit jual kuih tu semua aku simpan akaun asing...ini sebab aku nak beli banglo tuh...mesti ada kata aku eksyen nak beli banglo..eh, aku punya impian nih...kalau korang dah de umah besar, alhamdulillah...aku xde rumah lagik...kami masih menyewa...sbb aku tak jumpa lagi tempat utk kami settle down dan membesarkan family...jadi selagi belum jumpa, biarlah aku menabung..manalah tau by the time aku jumpa banglo yang aku nak, duit jual kuih aku dah banyak..so, aku takyah loan ngan bank..boleh bayar rumah cash..pencen bulan2 aku nanti bersih..harap2nya...

Yang paling terkini, impian aku nak pergi melancong ke luar negara bertiga..indonesia dgn singapore di luar jajahan..tak kira...impian aku ni nampak macam kelakar..kami tak pernah pergi melancong luar negara bertiga..jadi mmg impian aku nak pegi sebelum kami berempat berlima dan berseterusnya....aku xde credit card.. jadi, aku menabung la..dah setahun aku menabung..huhuu..gila sedih citer aku...aku ingat nak pegi Eupore 2 minggu...lalalala..berangan tak perlu dibayar..jangan lupa...:) 

Sebenarnya, aku nak bagitau, kalau kita tgk org lain ada benda2 yang mahal, pergi tempat2 yang hebat, makan kat lokasi2 yang mewah, kita tak perlu terikut2 sangat kalau kita tak mampu...nafsu mmg mudah menguasai...org yang mampu, biarkan..kita ni bukan semua sama..ni tidak..org beli, kita nak beli...orang pergi, kita nak pergi jugak...sedangkan kita tak bersedia lagi...bajet kita ciput tapi impian kita melaut2...impian yang melaut2 memerlukan masa yang bertahun2 untuk diharungi...kesimpulannya, kalau takde duit jangan ikut apa org yang ada duit buat...muhasabah la diri tue..jangan susahkan orang lain dengan keinginan kau tue...apa orang buat semua nak ikut!!


* ooppsss....waktu entry ni publish, mungkin aku sedang enak2 tido berpeluk2 dalam kedinginan malam di Cameron...huhuu...maklumlah, musim ujan kan skang nie..kami pergi bertiga!! ini impian tahunan aku.. :) dan guna duit yang aku kumpul hasil jualan kuih sejak 2 tahun sudah..hahahaa...nnt aku beli strawberry ye... :)

No comments:

Post a Comment

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...