Skip to main content

Sen

Minggu ni banyak kurang puas hati gwe nih...mungkin banyak benda yang terbuku je dalam diri ni..sampai benda kecik2 pon nak komplen..huhuu...selalunya aku buat derk je..skang mcm takleh plak...

Dulu waktu aku belajar kat poli, aku buat keje part time..jadi cashier kat Makro (skang dah tukar nama jadi Tesco Extra)..Aku keje setiap hari Selasa shift malam & hari Sabtu Ahad...full day...nak cari duit poket sendiri ambil isi masa2 lapang..aku dulu masuk kategori bijak pandai... hahahaha...ptuihhh...puji diri sendiri...alhamdulillah, jenis senang tangkap..so, balik class dari membuta, baik aku keje..dapat duit lebih kan..
Kalau time jadi cashier, bila total kat cash register tu de seposen, mcm contoh RM425.10, aku mesti akan tanya " ada seposen tak?"..selalunya bila mintak seposen, org mesti akan korek2 sket poket sua jeans ke korek tepi beg ke, nah, amek seposen...bagi aku logik la kalau nak mintak duit kecik dalam 50sen kebawah kan..sebab tak banyak sangat....

Lepas abes poli, aku keje ngan makcik aku..dia bisnes restoran..dan seperti biasa, jawatan hakiki aku, cashier..haha...org lain kalau dtg interview pon, kompom tak dapat punya...jawatan tu khas utk aku..hehee...keje restoran, kalau seposen aku mmg tak mintak..aku diskaun je..tu seposen yang banyak la..macam RM10.10 ke...RM13.10 ke...kalau singgit seposen, mmg takde makne aku diskaun...hehee..tapi dua posen aku mintak..sbb kalau 5 org tak bagi 20 sen, singgit dah rugi...

Eh, tau ke apa sebenarnya aku nak citer nih?? hahaa..lari tajuk..sebenarnya aku skang ni tak puas hati ngan cashier2 yang ada skang nie..kalau aku komplen, mesti dorang cakap, "takpelah, budak lagi.." aku dulu keje Makro tu umur aku 19 tahun je tau..lagi budak dari budak yang ada skang... :) Cashier2 skang ni kenkadang tanya soalan mengarut gak kat aku...kalau aku beli barang rege RM9.80 & hulur sepuloh ringgit boleh dia tanya aku " ada lapan puluh sen?" eh, agak2 la..xkan aku nak korek purse kuarkan 80sen berbanding ko kena bagi aku 20 sen je kan...lapan ngan dua mana lagi sikit? aduhai..


Td aku isi minyak otw pg keje...bayar kat dalam, aku amek la soya beans 1 tin..rege dia RM1.90..aku isi minyak RM50..jadi aku hulur RM52.00...boleh dia tanya aku, "ada SEMBILAN puluh sen tak kak?"...adoooiiiii............


Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…