Skip to main content

Cerita Gembira V1

Kisah terjadi di sebuah kawasan di Kepulauan Indonesia yang diberi nama Bali....

Sepasang suami isteri yang baru berkahwin dan sedang bercuti menyewa sebuah motorsikal untuk kemudahan mereka berjalan2 meneroka pulau eksotik tersebut...Harga sewaan harian motor (yang dipanggil SPEDA) itu adalah 50 ribu rupiah bersamaan RM17..Nilai tersebut sangatlah jauh bezanya dibandingkan dengan menyewa sebuah kereta untuk berjalan2...Pulau itu tidak la besar mana...jadi, membazir menyewa kereta jika hanya 2 orang je nak naik (tips).... okay ayat formal sangat panjang, jadi switch guna ayat pasar... :)

Dorang ni bercuti selama 5 hari 4 malam...weehhoo...hanimun la katakan..oleh sebab banyak sangat masa, maka dorang ni xde la rush sangat..lepak2 je...kejap2 jalan, makan, balik tido...bangun tido, makan, sambung jalan2...syok betul la idop dorang time tue...dorang berdua ni dua2 tak pernah la jejak ke tempat tu..kiranya dedua 1st time..so, berjalan pon beramah tamah bertanya orang...





PADA SUATU MALAM.......






Isteri   : Jom la kita jalan2...pusing2 tgk pekan Kuta nih...

Suami : Jom!!



Jadi berjemaah la dorang menaiki speda tu kan...pusing punya pusing, tak jumpa jalan nak balik ke hotel...sbb waktu naik motor tu kemain la masuk ceruk2 konon2 nak explore tmpt orang...last2, sangkut tak tau nak pegi mana....



Isteri   :  Minyak motor ni dah nyala...kita isi minyak dulu la..kang tak pasal2 kena tolak motor...(abaikan ayat2 pelik disini)

Suami : Kat belakang tadi de stesen minyak..jom kita pg isi kat sana....



Nak beratur isi minyak memang le lama sebab peraturan kat Bali tu, 1 pam je yg dikhaskan untuk motor..pam lain untuk kete..maka suami isteri ni pon beratur la menunggu sampai giliran dorang...lepas dah isi minyak, dorang ni tanya la kat budak yang keje kat petrol stesen tu mcm mana nak patah balik pegi hotel dorang...budak ni plak mungkin jawa yang pekat gila, siap tak paham apa yang suami isteri ni tanya...jadi, kena la cari orang lain untuk ditanya..



Isteri   : Pak, tumpang tanya ya...gi mana mau pulang ke Legian Hotel di Kuta? abes musing suda kami pak...ngak ketemu jalannya...(isteri excellent sket sbb selalu pg Bandung..)

Bapak : Oh, gampang sih...lepas Seminyak (read as sminyak & laju2), jumpa jalan musing, ikut jam 3...( isteri nya paham...lepas Seminyak, jumpa roundabout, ambil pukul 3)

Suami  : Ulang pak...



sila ambil maklum bahawa sesi soal jawab berlaku di tepi jalan dan keadaannya agak bising ye....



Bapak  : lepas 'sminyak', jumpa musing, ikut jam 3 saja ya..

Suami  : 'minyaknya' udah diisi.. (dgn muka bersungguh2 tunjuk tangki motor yang baru lepas diisi minyak tadi)..

Bapak  : enggakk....maksud aku..lepas 'sminyak' ini, bapak akan jumpa musing (dgn gerak tangan tunjuk bentuk bulat), bapak ikut jam 3 (tunjuk simbol 3)..

Suami  : iya...minyaknya udah diisi...5 ribu!!

Bapak  : enggak...pas sminyak ya...

Suami  : iskk...minyaknya sudah diisi la....

Isteri   : serba salah taktau nak gelak ke nak nanges...

Bapak : gi mana nih!!

Suami : kenapa kena isi minyak nak balik hotel? kan dah isi tadi..(muka confuse pandang isteri)

Isteri   : iya pak...ngerti..makasih ya...

Bapak tu pon berlalu sambil terpinga2...

Isteri   : jom yang...



dan isteri pon terus terbelahak gelak kaw2 kat tepi jalan tu...



Isteri   : dia bukan suh isi minyak...dia kata "lepas SEMINYAK...bukan lepas ISI MINYAK"



dan sekali lagi isteri takleh tahan geli hati...kali ni suami pon join sama gelak.... makanya sepanjang perjalanan nak balik ke hotel, bergelak ketawa la pasangan suami isteri tu atas motor mengenangkan cerita yang tidak berkesudahan dgn bapak tu tadi...kalau de anak kecik, ngigau baby malam2 sbb banyak sangat gelak......


Citer ni sangat kelakar kalau diceritakan secara lisan..secara tulisan ni orang2 kreatif je boleh menilainya....korang mesti kenal pasangan suami isteri nih..dorang sweet je kalau bab2 lawak nie...boleh la jadi kenangan di kemudian hari....nak tgk ke siapa pasangan tersebut? hah, jangan terkejut tau.....
:
:
:
:
:
:
:

jeng..jeng..jeng....

:
:
:
:
:
:
:
:
:
hahaa...maaf..stress ke kena scroll...nak test sajork...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
nilah pasangan suami isteri tuh.....
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

tadddaaa......


 


hahaha....sweetkan dorang...nek motor together2 sambil mentertawakan diri masing2....



bulan ni bulan ulangtahun perkahwinan kami...makanya, mode nak citer kenangan2 je la  buat masa nie... :)


Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…