Skip to main content

2 Years....


Terjemahannya : Katakanlah (wahai Muhammad): Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu.Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(Surah ali-Imran, 31)

30 Oktober 2011, genap 2 tahun usia perkahwinan aku & Mr.MHR..alhamdulillah..anak dah de sorang..belum de peluang nak tambah lagi..huhuu..tahun lepas ktrg pegi Bandung bercuti sambil beli kain, tahun ni x kemana2 sbb sibuk ngan kerja & urusan2 lain..percutian ditangguhkan kot..siang tu kat rumah mak aku buat kenduri tahlil sempena genap 100 hari nenek aku kembali ke rahmatullah..nasib baik la buat untuk makan tengahari..maklumlah kan, masak sendiri + hari Ahad lak tu..esoknya nak keje..bab mengemas yang tak bape nak larat tu..

Malam sebelum tu, dalam 10 malam, kami kuar ronda2 kolumpo ni je..pegi area KLCC..sekadar tengok2 lampu nak bagi Akeef jakun..hahaa..kebetulan malam tu final bola N9 lawan Tganu..so, jalan lengang la sikit..sampai kat dataran, xleh nak masuk sbb dorang pasang layar besar tu utk org tgk bola..jadi kami pon pusing pg Tasik Titiwangsa..dah kul 11 lebih time tu..Akeef lak tak ngantuk2 lagi..last2 benti makan kat Satay Station yang ada kat sebelah Istana Budaya tu..order 25 cucuk, makannya 15 je..10 lagi tapau bawak balik sbb malam tu ada lak Liverpool punya game..so, Mr.MHR ada la 'jajan' sebagai peneman..hehee..tu je aktiviti kami di malam anniversary..tak sabar nak tunggu yang postponed tu..hehee..

Ni le supper kami..hebat? supper makan sate..dah kira macam bfast sekali dah nie..hahaa...

Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…