February 23, 2011

Surat Pertukaranku

Yang dinanti2 akhirnya tiba juga.

Kalau ikut kiraan, hujung bulan ni genap 1 tahun 7 bulan aku berkhidmat kat Putrajaya nie. Aku ditukarkan ke Putrajaya ni sbb naik pangkat setelah 6 tahun berkhidmat dengan kerajaan Malaysia. Mula2 dpt surat tukar dulu mmg semangat. Yelah kan..naik pangkat..gila tak semangat. Putrajaya pon putrajaya la. hari ni dpt surat, esoknya dah kena lapor diri. dr kl trus ke putrajaya. huh..semangat!!. plus time tu bujang. sipi2 nak mengakhiri zaman kegemilangan tu. hehee..

Pas dpt surat tukar, trus apply kuarters kerajaan. Waktu apply bilangan menunggu adalah 842 org..wahhh...bape puluh tahun kena Q nih.. tapi kalau dah rezeki (plus ngan surat rayuan sedih giler kpd JPM) pas 2 bulan, aku dpt la masuk kuarters. Ngam2 balik honeymoon, check emel, suh dtg JPM amek kunci (tp kena bayo macam2 fees la b4 masuk kan) Jadi aku + Mr.MHR meneruskan kehidupan suami isteri berdua2 dia Putrajaya.

Sampai la Akeef lahir @ Hospital Putrajaya. Hari kedua bersalin, trus pindah ke Wangsa Maju. duk la kl sampai hari ni sbb xde org nak jaga Akeef dan emak & ayah aku pon dh merajuk kalau ktrg anta Akeef kat tmpt len suh asuh. 60 hari selepas tu bermula la episod aku bangun pagi2 buta. Pas subuh, trus kua umah menuju ke putrajaya untuk mencari rezeki...sob sob sob..cam sedih tak...

Jauh tu.. Kalau dikira betul2, jarak ulang alik hari2 tu adalah dekat2 80km. sehari!! tak sanggup ulang alik jauh2. kos perjalanan pon tinggi kemain. Aku pon anto surat tukar. Nasib baik ada org nak tukar suka sama suka. Pas anta surat, dpt surat reply, tulis

"Belum cukup tempoh berkhidmat di Jabatan sedia ada"

wuuaa...hancur luluh hati time tue..hasil recce2 bgtau, kena keje 3 tahun baru leh tukar..at least! tapi aku tak putus asa. Aku anta lagi emel kat pegawai2 tertentu. Mesti org2 kat HR tu dah meluat tgk emel aku. Panggilan telefon takyah kira la. Selang 2 hari aku call tanya progress. Bukan apa, aku ni kira mohon atas dasar suka sama suka. Maknanya, tempat masing2 akan diganti. Jadi, kenapa tak dpt gak?

Mmg la naik pangkat gaji pon naik. Tapi kos aku ulang alik tu lebih dr nilai gaji yang bertambah tu. Jadi, bila ada yang nak tukar gak atas sebab yang sama, boleh la sepatutnya kan? kan? hehee..

Lama2 aku macam ilang dah semangat nak tanya perkembangan permohonan tu. Tulah bila dah boring, tiba-tiba.......

surat tukartadddaaa....

Baru kejap tadi (23 Februari 2011), seksiteri Pengarah dtg anta surat ni. by fax...lapor diri lg 3 hari..yahoo!!! alhamdulillah. akhirnya Allah makbulkan jugak doa kami.

Tapi kan...sebenarnya aku suka keje kat sini..

10 sebab UTAMA aku suka keje kat BPAD ni adalah :

1) kua lunch ikut masa sindrik dgn geng2 jjcm aku iaitu Pn.Azura Nor & Cik Effar Yus.
2) cuti aku selalu ada extra sbb budak yg kira tu salah kira..hahaa..
3) boleh tiba2 je gelak2 ngn geng2 jjcm tu wpon sbnrnya opis ni sunyi sepi..
4) boleh buat party makan ikut suka hati..tak amerika la tak berparty..hahaa...
5) boleh tido ikut masa mengantuk masing2..walaupon br kul 10 pagi, kalau nak tido, boleh!!
6) kalau kua ofis kul 12.30 utk lunch kat luar, dh dikira SANGAT lewat..hehee..
7) kua ofis kul 11.15, masuk balik kul 2.30petang..syurga ya amat..
8) boleh dtg opis lambat SIKIT sbb kawan2 sy sudi tlg punchkan..(sila jangan tiru!!)
9) pg trus Yummies kat bangi beli barang kek secara tetiba bila jumpa blog resepi kek yg cantek, menarik, tertarik..ko mmg tembom...
10) boleh balik umah awal kalau xde mood nak keje...halfday yg diapproved oleh diri sendiri..yeahh!!!

oopppsss..tertinggal satu lg yang best...kat cni boleh blogwalking tak kira masa..xde sapa nak larang. janji keje siap.. :)

Kesimpulannya, aku mmg suka keje kat BPAD nie..tapi tak larat nak menanggung kos & letih resah berulang alik jauh2. Kalau BPAD ni ada kat kl, aku org pertama anta surat tukar lagi sekali..hahahaa...

kay, nak sambung kemas barang (tetiba nak kemas barang kan...) & tima kasih sbb sudi baca n3 berjela nih.. ciaaaooo....

2 comments:

  1. ehhee..byk tu 10 sbb yg best..
    btol2..sbb byk masa sgt tu..bole ada blog..

    ReplyDelete
  2. hahahaa...jangan pecah rahsia...itu 10 sebab yang otai je boleh pakai...hahahaa...

    ReplyDelete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...