Skip to main content

Surat Pertukaranku

Yang dinanti2 akhirnya tiba juga.

Kalau ikut kiraan, hujung bulan ni genap 1 tahun 7 bulan aku berkhidmat kat Putrajaya nie. Aku ditukarkan ke Putrajaya ni sbb naik pangkat setelah 6 tahun berkhidmat dengan kerajaan Malaysia. Mula2 dpt surat tukar dulu mmg semangat. Yelah kan..naik pangkat..gila tak semangat. Putrajaya pon putrajaya la. hari ni dpt surat, esoknya dah kena lapor diri. dr kl trus ke putrajaya. huh..semangat!!. plus time tu bujang. sipi2 nak mengakhiri zaman kegemilangan tu. hehee..

Pas dpt surat tukar, trus apply kuarters kerajaan. Waktu apply bilangan menunggu adalah 842 org..wahhh...bape puluh tahun kena Q nih.. tapi kalau dah rezeki (plus ngan surat rayuan sedih giler kpd JPM) pas 2 bulan, aku dpt la masuk kuarters. Ngam2 balik honeymoon, check emel, suh dtg JPM amek kunci (tp kena bayo macam2 fees la b4 masuk kan) Jadi aku + Mr.MHR meneruskan kehidupan suami isteri berdua2 dia Putrajaya.

Sampai la Akeef lahir @ Hospital Putrajaya. Hari kedua bersalin, trus pindah ke Wangsa Maju. duk la kl sampai hari ni sbb xde org nak jaga Akeef dan emak & ayah aku pon dh merajuk kalau ktrg anta Akeef kat tmpt len suh asuh. 60 hari selepas tu bermula la episod aku bangun pagi2 buta. Pas subuh, trus kua umah menuju ke putrajaya untuk mencari rezeki...sob sob sob..cam sedih tak...

Jauh tu.. Kalau dikira betul2, jarak ulang alik hari2 tu adalah dekat2 80km. sehari!! tak sanggup ulang alik jauh2. kos perjalanan pon tinggi kemain. Aku pon anto surat tukar. Nasib baik ada org nak tukar suka sama suka. Pas anta surat, dpt surat reply, tulis

"Belum cukup tempoh berkhidmat di Jabatan sedia ada"

wuuaa...hancur luluh hati time tue..hasil recce2 bgtau, kena keje 3 tahun baru leh tukar..at least! tapi aku tak putus asa. Aku anta lagi emel kat pegawai2 tertentu. Mesti org2 kat HR tu dah meluat tgk emel aku. Panggilan telefon takyah kira la. Selang 2 hari aku call tanya progress. Bukan apa, aku ni kira mohon atas dasar suka sama suka. Maknanya, tempat masing2 akan diganti. Jadi, kenapa tak dpt gak?

Mmg la naik pangkat gaji pon naik. Tapi kos aku ulang alik tu lebih dr nilai gaji yang bertambah tu. Jadi, bila ada yang nak tukar gak atas sebab yang sama, boleh la sepatutnya kan? kan? hehee..

Lama2 aku macam ilang dah semangat nak tanya perkembangan permohonan tu. Tulah bila dah boring, tiba-tiba.......

surat tukartadddaaa....

Baru kejap tadi (23 Februari 2011), seksiteri Pengarah dtg anta surat ni. by fax...lapor diri lg 3 hari..yahoo!!! alhamdulillah. akhirnya Allah makbulkan jugak doa kami.

Tapi kan...sebenarnya aku suka keje kat sini..

10 sebab UTAMA aku suka keje kat BPAD ni adalah :

1) kua lunch ikut masa sindrik dgn geng2 jjcm aku iaitu Pn.Azura Nor & Cik Effar Yus.
2) cuti aku selalu ada extra sbb budak yg kira tu salah kira..hahaa..
3) boleh tiba2 je gelak2 ngn geng2 jjcm tu wpon sbnrnya opis ni sunyi sepi..
4) boleh buat party makan ikut suka hati..tak amerika la tak berparty..hahaa...
5) boleh tido ikut masa mengantuk masing2..walaupon br kul 10 pagi, kalau nak tido, boleh!!
6) kalau kua ofis kul 12.30 utk lunch kat luar, dh dikira SANGAT lewat..hehee..
7) kua ofis kul 11.15, masuk balik kul 2.30petang..syurga ya amat..
8) boleh dtg opis lambat SIKIT sbb kawan2 sy sudi tlg punchkan..(sila jangan tiru!!)
9) pg trus Yummies kat bangi beli barang kek secara tetiba bila jumpa blog resepi kek yg cantek, menarik, tertarik..ko mmg tembom...
10) boleh balik umah awal kalau xde mood nak keje...halfday yg diapproved oleh diri sendiri..yeahh!!!

oopppsss..tertinggal satu lg yang best...kat cni boleh blogwalking tak kira masa..xde sapa nak larang. janji keje siap.. :)

Kesimpulannya, aku mmg suka keje kat BPAD nie..tapi tak larat nak menanggung kos & letih resah berulang alik jauh2. Kalau BPAD ni ada kat kl, aku org pertama anta surat tukar lagi sekali..hahahaa...

kay, nak sambung kemas barang (tetiba nak kemas barang kan...) & tima kasih sbb sudi baca n3 berjela nih.. ciaaaooo....

Comments

  1. ehhee..byk tu 10 sbb yg best..
    btol2..sbb byk masa sgt tu..bole ada blog..

    ReplyDelete
  2. hahahaa...jangan pecah rahsia...itu 10 sebab yang otai je boleh pakai...hahahaa...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…