Skip to main content

Pulut Ayam Siam

Bila dalam Mahajara Lawak Mega 2013 haritu, Shiro cerita pasal pulut ayam Danok, ngan aku2 pon tetiba la sebok nak pulut ayam gak..tanya kat fb dorang ckp cr kt Kg.Baru..esoknya awal2 aku dah pergi ngn Mr.MHR..pastu majoriti kedai kat sana dah xde jual pulut ayam..dorang jual pulut mangga je..misi gagal...pastu, tahan tekak jelah tgk gambar kt blog2 orang...

Cuti raya Cina aku pg Langkawi..macam biasa la kan, aku tiap2 tahun memang wajib ke Langkawi...xtau la nape wajib pergi..hehe..sampai jeti, tiket abes oii...beratur pon dekat 3km nak sampai ke kaunter..maka, malas nak beratur kitorang shoot pegi Padang Besar Perlis..jauh tak?? Dalam 30 minit je...sampai sana, misi utama cari pulut ayam dulu...

Pas je beli, masuk kereta terus ngap2...3 kali aku beli pulut nie..semua takde feel..satu, sos dia dorang bukan masak..curah yg instant dr botol tu..kedua, bau pulut ngan bawang goreng tu tak mari la..sebab skang ni dorang ubuh dlm polistrin..dulu2 bungkus semua sekali dalam plastik ala2 nasi kandar kan...hurrmmm..pasni aku nak try buat sendiri...


*bukan pregnant pon...aku memang macam ni kan..kalau nak, aku akan usahakan walaupon orang cakap "sanggup pegi jauh2 semata2 nak makan??"....eh, aku yg pergi bukan aku suh kau kan... :)

Comments

  1. Hi, salam perkenalan. Macam saya je ni, semangat membara bab makan2. Selalu cakap kat kawan2, saya ni jenis mengidam di luar musim mengandung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Faza...kadang2 bila selera tu nak, dia time time tu gak kena carik kan?..kalau tak nanti ilang feel.. :)

      Delete
  2. ana datang follow balik Ibu Siti:samalah kita ana pun suka cari makan2 begini..jom kita tukar2 info di alam maya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah kat blog nie.. :)

      Delete
  3. saya pernah makan ni masa kt kelantan...sedap...suka sgt. ni makanan popular kt Thailand kan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…