Skip to main content

Tomyam Ampangan

Best cuti panjang? huhuu...cuti berderet menghilangkan semua stress kan...syok xyah nak pk nak bangun redah jem pepagi...KL clear uolss...seronot iols..bosan duk KL, jom kita balik kampung jupe nenek..balik kg tgk takde org len yang balik..maknanya kami berempat saje..so, xde aktiviti masak memasak..sampai pon dah dekat kul 4 petang, trus decide nak pg makan kat Seremban la konon2..dalam kepala aku nak makan Nasi Arab Damsyik..huhuu...kata je dekat..nak pegi kemain susah...malam tu pas Maghrib, trus kuar umah..nenek kata dia tak pernah try nasi arab..so, redah...call kedai tu tak pikap lak fon...sampai kedai dalam kul 8.15 camtu, golap golito...dorang poie arab agak eh..adoii la...frust...perut dah menggelodak...cepat2 gugel...nombor 1 kuar bila search tempat makan malam sedap, berderet keluar Man Tomyam..ayuh!!

Kedai ni sebelah Masjid Ampangan...memang dari jauh dah nampak meriah..masuk park area, huhuu...kete mewah je bederet...terus Mr.MHR tanya, betul ke kedai nih...hahaa..yelah, kami orang kebanyakkan je...nama kampung je kedai nie, peminatnya kemain...sampai2 trus order...1 yang bagus, service sangat laju...sampai terus ada pelayan amek order..tunggu makanan pon tak lama..sesuai la dengan perut yang lapo kan..



Siakap 3 Rasa
Ikan takleh pilih...dorang yang decide..aku cakap utk seorang makan je..ni yang sampai..

 

 FAILED!!
 goreng garing2 abih aku nak makan apa?
kalau nak bagi kerak, baik aku makan kerak goreng pisang
sos takde 3 rasa..
rasa bawang putih ngan sos ikan je..masin takyah citer ye kalau sos ikan conquered...

 

ikut putaran jam

Tomyam Campur
Cekodok Udang
Sup Ekor
Kailan Ikan Masin


alalalalatok...alalalalatok....patut saman...meniaga apa camni...sup ekor masin, tomyam rasa masak pindang...memang frust..ini yang digah2kan sangat?? pekak btol!! overated....patut aku pegi kedai tomyam kat kampung je...meniaga kalau setakat nak untung, camni la gamaknya...

Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…