Skip to main content

Laksa Teluk Kechai

 
"hancur hatiku..mengenang dikau..menjadi keping-keping, semenjak kau pergi...tinggalkan kasih sayang..yang pernah singgah..antara kita...."  
 
 
lalalaa....hehee...lagu takde kena mengena...cuma nak bagitau betapa hancurnya hati aku makan laksa kat Kedah...ni sambung entry Langkawi la kiranya..sampai kat jeti Kuala Kedah tu hujan masih belum reda..time lak dah kul 6 macam tu..jadi, pas je keluarkan kete, terus gerak...singgah solat jap kat Petronas sbb dah lewat kan...aku dlm feri duk lapar sbb aircond kemain kuat..maka perut pon sama kuat minta diisi...dalam feri de signal..so, sempat la gugel "Laksa Kuala Kedah"..aku men gugel je sbb ujan2 kalau makan benda berkuah kan sedap..panas2...pedas...huh...kemain penat telan air liur..kebetulan bila gugel, yg kua adalah Laksa Teluk Kechai dan lokasinya sangat hampir ngan jeti...kua je dari jeti dalam 3km dah sampai...ok, betul bak kata pekerja Petronas tadi tu..dia kata senang je nak cari..betul2 tepi jalan dan nampak kete mmg banyak benti kat bahu jalan tu...

Kami pon ikut jelah arahan dia..dari Petronas tu dalam 2 minit je dah sampai...kami pon turun la...penuh kedai nie...yang beratur nak bungkus pon ramai..waahhh...excited la aku nih..order 4 set je sebab dia de jual satay gak kat tepi tu..saje la nak try kan..tunggu kejap, laksa pon sampai....



Sampai je aku trus tanya budak tu kaler orange tu apa...dia jawab "sambai"...oh, sambal...ok, mula2 tgk aku dah xde selera..pebende kuah jernih mcm sup nih..adooii...potong sungguh...aku sip la sambal tu nak rasa...takde rasa..kuah takde rasa apa...rasa air rebus ikan je ye...hukhukk..sedihnya aku.. .dah le harapan menggunung...ok, xpe abaikan..tunggu satay sampai...



gerai satay tu orang tumpang agaknya..sebab hantar satay trus mintak bayar..rege satay RM0.55 secucuk..dia dah tambah singgit siap2 untuk nasi impit 5 ketul kecik besar syiling 10sen...amek satay secucuk, masin tahap gaban..takde rasa rempah..garam ngan kunyit je..memang potong stim btol..kesudahannya aku abeskan minum sirap je..yang lain pon xde feel..so, kitorang trus blah...kalau de orang Kedah baca blog nie, iols minta maaf kay...laksa tu tak sedap langsung dan aku tak paham kenapa kemain penuh kete..pastu org siap beratur beli bungkus yang dijual dengan rege RM12 sekilo..apo bondo laksa macam tu?? aku frust betul beli makanan macam nie..bukan semua orang boleh meniaga ye..kalau setakat nak cuba2, baik duk rumah...jangan menipu orang meniaga macam nie...huhh....

Comments

  1. iolls tgh kuah pung tak berselera noks... cam hampeh jerk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah...dh la tgh lapa, bertambah lapar jdknya....

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…