Skip to main content

Jakarta 2012 - 3rd Day..Mari Kita Pulang...

17 Sept 2012 : Isnin : Malaysia Cuti Gantian... :)

Flight balik kul 11.30 pagi..so, kena ada kat airport 9.30pagi le...dan oleh kerana aku sedar aku sedang berada di kota macet nih, maka kena la cabut pg airport awal2...kul 5.30 pagi dah bangun..6.30 dah kalau ikut Malaysia kan..stendet time la kira utk hari cuti... bangun, aku siap dulu..pastu Mr.MHR...FIL aku lagi le awal..hehee...pas dua2 dah siap, terus tukar pampers ngan seluar Akeef..tak sampai ati nak kejutkan dia...tapi elok je Mr.MHR dukung dia, trus dia bukak mata..jadi, trus basuh muka dia dan pakaikan kasut suh jalan sendiri..kami turun breakfast kul 7pagi..sebab aku dah bajet kul 8.00 mesti dah gerak..biar awal, jangan sangkut..trus takleh balik lak..

Tengah2 breakfast tu, masuk la 7,8 orang pempuan tua2 sket kendong beg plastik kat tangan..yg kelakarnya semua berkaftan + pakai tudung..kaftan tido hokay..semua senteng paras betis..kalau angkat tangan, kompom nampak ketiak..hahaa..aku tanya le dari mana ramai2 ngan mcm2 plastik ni..dorang jawab kat level bawah de pasar borong tudung..oh, baru teringat..itulah pasar tasik tuh..aku pon pelagi, mula menggeletis nak turun gak..hahaa..tgk jam br 7.30..aku ckp ngan Mr.MHR, sekejap je okay..

Mmg de borong, tapi beli pon kena kodi2...aku nak beli 5 pon dorang tak layan...jadi, balik la semula ke cafe hotel tu kekdahnya..pulang kunci bilik, trus angkut beg turun bawah...oleh kerana masih awal, senang jelah teksi dah tunggu kan...trus je kami ke airport..skang ni untuk AirAsia kena ke Terminal 3...Pak Tony buat khas utk AA kot...dia kan skang dah billionaire kat Jakarta tuh...
 
Pada pendapat aku, airport ni memang class...tak macam airport Bandung tu...rsnya lebih elok compare tu Terminal 1..sebab facilities dia mcm KLIA wpon tuk penerbangan AA je..kami sampai airport dalam kul 8.40 camtu..jalan tak macet tapi banyak kete..tupon dah hampir2 airport..kat bandar lancar je...total rege teksi IDR121 ribu...abes semua syiling aku bg kat drebar tu...sbb duit syiling tu mcm token game kat jusco je..hehee..boleh plak aku kedekut bagi ngam2..

Pas check luggage semua, kami melepak kat Jco Donuts...kejap je rasanya dah boarding...dalam flight bersuka ria bershopping makanan..hahaa..sebab rasa mcm xde pape byr pakai rupiah..tapi kalau convert, mau gak 50 hengget... :)  Lepas ni harap2 de rezeki pg Bandung semula..xmo dah Jakarta..rege dah berkali ganda mahalnya..dh mcm kat KL..maybe sbb ibu kota kan....kay, nak menghadap page AA... :)


Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…