November 18, 2011

Siakap Steam Ala Teow Chew

Hari ni nak citer pasal menu yang baru try masak..sebenarnya, aku skang tengah diet..sbb kenaikan berat badan didapati agak membimbangkan. So, aku kena la usaha lebih..huhuu...tetiba cam tersedar tau!! lagipon terasa susah nak bli baju la skang..huhuu..nak pakai baju ketat, takut banyak lak (lemak) yang berlumba2 nak muncul..jadi, WAJIB diet...bila dah diet nie, menu pon ala2 nak cepat potong lemak kay..Mr.MHR sangat kesat la tekak lately sbb bininya masak ikut menu diet..hehee..menu yang aku dah cuba ni amatlah sedap tau..de pedas2 sket + sup untuk mengenyangkan perut ye..

 
 Ni ikan dah aku dah masukkan ke dalam kukus..takde kukus besar..jadi penyet2 la ikan tu aku sumbat ke dalam loyang... :)
Ni sup yang akan dituang atas ikan tue..
Ada macam2 versi nak buat sos untuk ikan nie..ada yang tumis, ada yang stim semua skali..tapi aku guna cara ni sbb ada sup utk dimakan oleh Akeef..Ibunya rajin kan..so, 3 in 1 semua..


Untuk sup tu, aku guna stok ayam, cendawan kering(rendam bg kembang dulu) & tauhu Jepang..tu je yang ada..kalau ada memacam benda dalam esbok, confirm semua aku lebur dalam periuk tuh...


 Taddaa...inilah hasilnya ikan steam versi campak semua..hehee...

one more shot... :)


1 comment:

Resepi Bergedil Kentang Mudah

Musim korban ni, mesti banyak dapat daging korban kan?. Sedap kalau dibuat sup. Gengkan pulak jadi bihun sup dengan sambal kicap..fuhhh...h...