Skip to main content

Bukan Anak Ikan


"Aku suka makan sardin...kena pulak kalau goreng cili padi...malatop kau!"


"Eeiii...aku takleh terima sardin...hanyir...mackerel pon sama...kiranya adik beradik sardin tu memang aku tak makan...kembang tekak.."


"Aku tak makan sardin...mackerel pon tak makan...selalu aku makan ikan laut je..ikan selar, ikan pari, ikan kembung, ikan jaket...ikan2 lain ni takleh terima le..."




Nah! Orang suh tgk masterchef xmo...asek tgk sebenarnya saya isteri dia lah...abang jebat lah...mr arrogant la...pastu ko geli2kan makanan feberet aku...

Sardine dengan mackerel tu adik beradik sebab dorang adalah sejenis ikan...dua2 memang le hanyir...sebenarnya tahap hanyir tu bergantung kepada kebolehan kau nak cuci ikan itu..kalau jenis cuci takde air asam takde selawat nabi, cuci letak clorox pon dia tetap hanyir...pasni jangan konfiden bg pendapat kalau ilmu tak cukup di dada...mackerel tu dalam bahasa Melayu kita ni adalah ikan kembung... :)




ni lauk aku masak semalam...cicah ngan roti je..malam2 takleh makan berat2..hahaa..sebenarnya pergi bercuti dah mentekedarah macam2, balik umah kena diet takut takleh kancing kain baju kurung...huhuu...nnt aku up pasal cuti...tak abes2 nanti kan...pemaleh sobona eh...

Comments

  1. aku pun suka gak masak lauk sardin..buh ciliapi byk2..mkn ngn nasik panas & telo dadar.. wallawey !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?? laki aku selalu marah aku masak sardin...tapi tetap gak berpeluh layan cili padi yang aku masak bertimbun tuh...ko ni kelantan belah mana? beria makan cili api!! hahaha...

      Delete
  2. Jejeh air liur aku perati je ikan ko ni.. Hee ai! Aku ade gak kwn yg yewww x mkn ikan keli. Busuk la apa la kn? Tapi unagi kat sushi king tu menjilat ko mkn. Unagi tu belut bai.. Lg lah. Pe konsep nye tu? Keli too mainstream gamaknye

    ReplyDelete
    Replies
    1. eleh, kalau ko balut keli tu dalam seaweed, mesti kawan ko tu balun gak beb... :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…