Skip to main content

Pergi Kuching - Day 2

Hari kedua ni, pas sarapan aku trus pegi ofis kat Kuching..de keta pejabat amek..so, aku turun breakfast sorang2 tinggalkan sweethearts tido nyenyak..jetlag ke? hehee...aku duk buat keje kat ofis tu pulun2 beramai2...ada banyak benda kena buat dalam tempoh masa yang sedikit..disebabkan kami sangat bersungguh2 dan fokus, maka kami dapat siapkan semua keje tu dalam tempoh 1 hari je...kalau ikut jadual 2 hari..tapi sebab tak gerak2 pg mana2, maka jadi sehari je..tapi kami abes keje petang tu dah dekat kul 6.30ptg..Kuching dah gelap time tu ye..dah macam malam lak..hehe...pas settle semua, kami dihantar pulang..memasing muka dah macam bekerja 5 hari tanpa tido..haha..punya la nak nampakkan penat..


Sampai je hotel, tgk2 sweethearts dah de kat bawah tu..owh, lupa..kami ada makcik duk kat Kuching..ktrg panggil dia Atam...dia kawen ngan org Sarawak...menetap trus...rupa2nya time tu Atam dah sampai anta kereta untuk kami guna2...wpon letih, aku ikut dia ajak pg makan2 dulu sbb dia pon baru je abes keje...Kami makan kat restorang belakang hotel je..nama kedai tu Warong Nusantara..aku boleh plak selamba order Mi Kolok sedangkan xtau pebenda yang dikolokkan tue...hehee...bila dah sampai, dia macam maggi goreng (mee sedap) tu..ok,boleh terima dek tekak...


Ni Mi Kolok aku tu..


Laksa Sarawak Mr.MHR..dia pelik tgk laksa tu guna bihun..mujo rasa ok..

Pas makan, atam pon balik ngan paktam..dorang balik ke Bau..kira2 sejam gak dari Kuching...kami plak nek hotel bersiap sbb malamnya tu bos Kuching nak ajak dinner..janji dtg amek kat hotel kul 8.30 malam..so, dpt le aku baring dalam 20 minit..huhuu..letih weh...gambo dinner xde snap sbb badan dah rasa nak tumbang.. :)

Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…