Skip to main content

Resepi Chili Crab Halal Simple

Tajuk entry kemain kan? hahaha...yelah, selalu yang jual ketam cili ni mesti orang bukan Islam. tapi kedainya kemain penuh dengan orang2 kita ni..wallahualam...Bila aku tengok orang post2 gambar pergi makan kat kedai gemuk yang terkenal tu, aku ada gak telan2 air liur tengok gambar tu. Tapi nak melangkah pergi memang tak la kot. Kedai cina kan? tapi kenapa ramai orang Islam makan kat situ? Tukang masak dia Islam eh? Aku tak tau..Aku bertanya nih..hehee..

Nak dijadikan cerita, sebab dah kembung perut telan air liur, aku pon memulakan langkah mencari resepi2 yang diyakini. Kalau korang nak tau, ada resepi yang macam tak logik tau. So, kena gigih mencari, insyaAllah akan jumpa yang betul punya resepi akhirnya tau.

Ketam aku pon tak banyak ekor..ada 3 ekor je time tu dalam peti ais. Kerat 2, dapat la 6 ketul kan? sorang 3 ketul...huhuu..Balik kerja kan nak masak mesti yang ekspress je..kalau weekend baru boleh masak yang remeh temeh sikit..Aku nak bagi resepi ni. Paling senang dalam dunia...Kalau buat tak jadik, taktau la apa nak jadik ooiii....hahaa..



layan mata dulu
sila telan-telan ailio macam aku gak..hehe..

Resepi Ketam Sambal Cili

Ketam
Bawang putih + bawang merah (kisar)
Cili kering (kisar)
Sos Cili
Garam
Gula

Cara-cara

1) Panaskan minyak dan tumis bawang2 sampai garing
2) Bila dah naik bau, masukkan cili kering dan masak sampai garing
3) Masukkan sos cili (ikut keperluan - jangan banyak2 sangat)
4) Bila cili dah sebati, masukkan ketam dan sedikit air
5) Gaulkan dan masukkan garam dan sedikit gula
6) Bila ketam nampak dah masak, tutup api dan siap untuk dihidang


Senang tak? Ada orang pecahkan telur, tapi aku tak letak sebab telur aku goreng asing. Anak aku tu tak makan telur hancur2 ni..Jadi aku dadarkan je..Kalau korang nak pecahkan telur, make sure api besar, masukkan telur dan gaul telur laju2..kalau tak, jadi ketam pattaya nanti..hahaa..

Okay, balik kang silalah try ye...Laki aku siap tak percaya aku yang masak benda alah nie...mati2 dia ingat aku order kat kedai...phhewww....kembang montot sket...


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…