Skip to main content

Salted Chocolate Cake

Hehee...best tak tajuk entry kali nie...Tak penah dibuat org buat kek masin tp aku buat...cehh.. Sebenarnya,sbb kek ni jadik salted adalah disebabkan oleh butter yang aku guna tuk buat kek nie..ni sumer salah Carrefour!! buttercup nye stok dh abes kat rak jualan dorang tu..yg tinggal cuma jenama Carrefour..aku ngan yakin pegi la beli butter tup..last2,hah..mendapat...:)

Nak tgk tak camner rupa Salted Chocolate Cake tu? jeng..jeng..jeng...


nilah rupa kek nya waktu mula2 susun dalam kukus...
Waktu ni kek ni rasanya macam biasa..
Maybe sbb koko tu dh serap semua rasa masin, so kek OK!!


nampak tak wap2 tu??
Huhuu..waktu ni bkn men excited lagik...
Nmpk mcm excellent je kek nih...


Hahaa...start kat cni la upacara memasinkan kek telah terjadi...
Waktu wat topping, kena cairkan butter dan masukkan topping...
Kacau sampai berkilat
masalahnya.....
time kacau tu, langsung tak tergerak hati nak rasa sket topping tu..
siap je dh berkilat, tgh tak sabar, terus tuang atas kek...
nak hias cepat2 la konon2...
takut akeef merengek sbb lama sgt kt dapur...

tattadaaa...
hahahaa...kalau tgk rupa, mesti meleleh2 air liur tak sabar nak ngap kan??

Comments

  1. YEAH.MMG MELEH AIR LIUR...tp kalu rasa kene darah tggi tuh...wakakkaka

    ReplyDelete
  2. hahahaaa.....sbb tu sblm bagi kat org,kena tny dulu "de darah tinggi tak?"... :0

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…