September 15, 2014

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..

Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..

Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual special asam pedas tu pon, puuii...takde makna...rasa macam air cili didih je...sila sentap..kuikuii..

Korang nak resepi kan? baca la cerita aku dulu...huhuu..lama aku belajar masak macam mak aku..resepi sama just betul cakap orang..air tangan..tak gak dapat macam mana rasa yang mak aku masak..tapi lately ni, sipi2 dah ada..aku selang 3 hari masak asam pedas..laki siap dah upload kat fb sebab selalu sangat makan asam pedas..redho jelah..practice make perfect katanyer..

Nah! korang masak ikut gambar ye...

1) Panaskan minyak sampai betul2 panas pastu masukkan bawang putih, bawang merah dan halia. Tumis sampai naik bau 2 kali.

2) Bila dah garing, masukkan cili kering yang dah dikisar tu. Nak masak masakan Melayu kena rajin. Kalau suh guna cili kering, janganlah pegi tukar guna cili boh pastu complaint lauk takde rasa. Cili kering punya kick dengan cili boh tak sama ye diknon2...Tumis sampai garing.

3) Masukkan ikan, air dan asam jawa. Macam aku guna pes asam jawa tu. so masukkan air pastu masukkan pes. Kalau bancuh air asam jawa, pandai2 la sukat kadar kemasaman yang korang suka.

4) Biar kuah dah mendidih sikit, masukkan sayuran yang disukai (bendi, terung,tomato) dan perasakan dengan garam. Bila sayur dah lembut sikit, tutup la api tu...kang benyek plak sayur kalau tunggu lama2.


susunan resepi tu ikut susunan gambar


 ni pinggan Mr.MHR
telur dadar tu buat seri


ni sekali hadap ye..pastu bila malam lapar, makan roti dengan nutella je

Selamat mencuba!! pepandai la ejas ye.. :)

*Resepi ni memang takde berkantan2 bagai..kantan pon sebunjut tu RM8 skang..baiklah dibelikan ikan dengan 8 ringgit tu..ko ingat laksa ke nak ubuh daun kantan..mungkin resepi yang berkantan tu resepi kampung orang lain...haha....kalau de daun kesom boleh masuk utk bau...takde pon takpe..yang penting time tumis bawang ngan cili tu kena betul2 garing..kalau tak, rasa tomyam lak nanti..pedas2 masam..hehe...kbai..

8 comments:

  1. Terima kasih bagi idea untuk masak dinner malam ni :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih for idea...senang je nampaknya..hehe

    ReplyDelete
  3. Waahhh mcm best ni...kene cube buat..resepi lain mcm ssh je banyak bnde nk kene bubuh...heheh bytway thanks ye...

    ReplyDelete
  4. memang bagus untuk resepi last minit. tq tq

    ReplyDelete
  5. Baru ja cuba resepi nie..perhhhh..sedap sampai menghiruk kuah..tq sbb share resepi kampung ni..

    ReplyDelete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...