August 2, 2014

Resepi Ayam Masak Merah Mudah

Musim2 bulan puasa, hari raya nak-nak musim open house ni, traffic blog aku ni memang mencanak..Seronok tau tgk orang baca blog kita..haha..walaupon kadang2 main hentam je aku menaip, tapi ramai gak yang sudi berkunjung membaca disini...wahhh..kelas ayat aku kan? ala2 wartawan majalah Dara kau!! hahaa...

Nah, nak bagi resepi lagik..nampak macam marah, tapi aku memang macam nih..hehe.. Ayam Masak Merah paling senang..sapa buat tak jadi jangan ngaku kawan aku.. :)

Cara-caranya.....

1/2 ekor ayam (8 ketul lebih kurang) - digaul garam kunyit, goreng 3/4 masak

1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan biar sampai naik bau
2) Masukkan bawang putih, bawah merah dan halia kisar dan goreng sampai garing
3) Masukkan cili kering yang telah dikisar dan masak hingga pecah minyak
4) Masukkan sos cili (anggaran kuantiti sambal) dan letak sedikit air (1/4 cawan)
5) Masukkan garam, ayam dan gaul sebati
6) Bila dah mendidih, taburkan bawang merah (dipotong bulat) dan tutup api


tadddaaa..

Senang ke tidok?? penat aku tulis resepi senang ni kalau tak reti gak nak try...try la pastu upload bagitau progress...hahaha...makan dengan nasi putih panas-panas pon layan..kalau ko hidang kat tetamu yang datang terjah je rumah kau, mesti raya tahun depan dia terjah lagik!!

2 comments:

  1. senang senang hihiks :D tengok makanan malam malam ni menggodaaaanya

    ReplyDelete
  2. malam2 memang akan lapar je...godaan...

    ReplyDelete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...