Skip to main content

DNA Babi

Amek kau...tajuk babi aku nak tulis hari ni. Stressed aku hari2 org post pasal masalah cekelat tu kat fesbuk..Kejap ada, kejap sah takde..pastu siap suggest nak buat majlis makan cekelat beramai2 nak memastikan cekelat tu SUCI MURNI..

Benda bab2 DNA yang melibatkan oink oink ni memang sensitif kepada orang Islam. Patutnya benda-benda ni dikawal 100%. Tapi kalau dah wujud unsur rasuah, benda haram serta merta boleh bertukar halal kan?

Aku rasa benda ni takyah la nak dijadikan isu. Banyak lagi kedai makanan yang confirm2 tidak berstatus halal yang orang2 kita ni redah..Cuma bila takde mention babi, orang masuk je bedal pebende yang orang tu jual. Tak kembang ke tekak bila orang tu tulis "No Pork, No Lard"?? Walaupon takde menatang tu dijual, baca je pon dah boleh menyebabkan loya kembang tekak nikan pulak nak masuk makan..Takyah la kita mengikut2 sangat orang2 yang suka sangat pergi makan kat tempat2 yang status meragukan. 

Kalau sekali orang dah cakap benda tu haram, dah! jangan makan walaupon selepas 3 hari keluar pulak statement ianya halal dimakan...ko tak terasa ke walaupon statement dah berubah tapi bila tgk benda tu ko terbayang babi? hahaa..sebab tu aku suka pergi Indonesia. Peniaganya jujur. Kalau ada babi, dia letak terang2 babi..Kalau halal, de terang2 halal (tapi mahal nak mampos)..

Tepuk dada tanya selera. Kalau nak, silakan.... :)


*sumber Google*

Comments

  1. bagus kedai ni kan,terus terang hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hampir semua kedai kt indonesia mmg tulis nih...jadi tak was2 dah.. :)

      Delete
  2. baguh betul jujur..
    tapi kelakar hahaha
    100% haram tuh epic :P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…