April 2, 2013

Puding Roti Ajaib



 Hahaa...mesti bengang baca tajuk...


Semalam aku takde keje nak buat..bosan sbb teman serumah aka Mr.MHR duk sebok konker tv tgk bola...kebek2, tgk ada roti yang luputnya semalam..huhuu...puding roti memang org buat guna roti hampir2 expired kan..lalala...nak mengugul resepi rasa malas sbb tangan dah lenguh men candy crush..hahaa..maka, taboh je la kan...

Aku memang malas nak masak bab guna2 oven nie..sebab rumah aku kecik so, oven simpan dalam kotak..bulan puasa je baru kuar sebab nak buat kuih raya..huhuu..mujo la ada pemanggang ajaib...dah nama ajaib, nak taknak dia kena ajaibkan diri dia jadi oven...

Nak resepi aku? hahaa...mari!!

Puding Roti Ajaib

Roti (aku guna 6 keping nak bagi muat loyang)
Susu Segar (susu cekelat pon boleh...janji susu tak basi)

- siat2 sikit roti tu buh dalam loyang..pastu siram ngan susu sampai tenggelam..biar jap...

1 biji telor
2 sudu butter

- kacau jap telur tu ngan garfu then masukkan butter dan kacau lagi sket sampai butter melted...tuang atas roti yang dah direndam tadik...godek2 bagi sekata, then masukkan dalam pemanggang ajaib..



oleh sebab nak suh Akeef makan, aku tabur2 la cekelat chips tu atas adunan tu..
ubuh 3/4 loyang je..jangan ubuh pepenuh..
bakar la ikut kesesuaian loyang & api masing2..
kalau bukak tgk dah masak, boleh la ditutup api dan dikuarkan dari pemanggang tu..

 

ha, jangan pelik..nama pon ajaib kan..

ting!!

tetiba cekelat chips dah cair...hahaa..sebenarnya pas tutup api tu aku lenyek2kan cekelat chips tu..so, ada la kaler2 sket...yang sememeh kat tepi loyang tu adalah hasil pengelembungan puding nie time tgh masak tu...best word pengelembungan kan..huhuu...


okay, silalah mereka resepi korang...takyah nak ikut rules sangat..bersukat2 bagai..nanti penat nak bersukat, masak tak sedap, frust...hahahaa...kbai...
 

No comments:

Post a Comment

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...