May 20, 2012

Budaya Tak Reti Bahasa

Aku baru balik bertugas dari Penang..pegi sekali ngan Mr.MHR dan Akeef.. Aku kena masuk office then family tinggal dalam bilik hotel..Sampai pon dah Maghrib..kebetulan depan hotel de kedai nasik kandaq..nama pon Penang..Beli 2 bungkus, makan dalam bilik la gamaknya...Time rehat2 dalam kul 9 lebih camtu, Mr.MHR pon call la kawan dia..kawan belajar U yang dah lama tak jumpa..borak kat muka buku je..conversation dorang yang aku dengar macam ni lebih kurang..

Mr.MHR : Ko esok mengajar sampai pukul bape?

Kawan    :  xxxxxxxxxx

Mr.MHR : Oh, kalau macam tu, lunch leh la jumpa..sebab aku pon xde benda nak buat..orang rumah aku keje kt sini..

Aku tak puas hati tak dengar pe dorang borak, aku suh Mr.MHR turn on speaker..

Kawan    : Kul 2 aku de hal..nak diskas pasal keje..bla bla bla.... (Mr.MHR dah buat muka malas nak dengar)

Mr.MHR : Takpelah kalau tak free esok..lusa ko free ke? aku dah lama tak jumpa kau..alang2 dah sampai sini, boleh la jumpa..

Kawan    :  Aku ni ada training bola lusa..maybe sampai ke petang baru abes..tak dapat kot..skang ni memang banyak program...bla bla bla..

Mr.MHR : Oh, takpelah...kalau dah bz, xmolah kacau...lenkali jelah kot...sebab lusa tu aku nak balik dah dalm lunch time macam tu..kalau kau free leh jumpa pagi..dah tak free, takpelah...

Kawan    : Ko nak balik lusa? kalau camtu, aku tumpang ko sampai Ipoh la.. bini aku duk Ipoh..aku memang setiap minggu balik sana...

Macam haram tak?? tadi ko kemain beria2 cakap bz sampai ke petang..last2 nak tumpang..aku memang menyirap la mendengar..Mr.MHR laju je nak offer...aku jeling je la...Pastu, malam esoknya time kitorang tengah lepak2 kat hotel tu, kawan tu anta sms..

Kawan : "apa citer bro.."

Mr.MHR : "Aku dah sampai KL dah ni..wife aku abes keje kul 5 tadi trus dia ajak balik sebab xmo duk Penang lama2..aku terlupa kat hang"

Kawan : "ermm.."

Sebenarnya aku yang reply sms tuh..aku sebenarnya tak pernah nak berkira pon kalau ko memang perlukan bantuan..tapi selamba badak je ko main2kan husband aku..mentang2 la dia tak reti nak tolak permintaan, ko nak anak2kan..hah, ko pegi la nek bas ke apa ke...dah lah taknak jumpa plus bagi macam2 alasan, pastu selamba je nak suh anta ko balik kampung...harap maaf la ye...dan terlupa..aku tak penah taknak duk Penang lelama..heaven weh..terutama makan kari..malatopss....

1 comment:

  1. Sedih! Kureng asem.. Moga2 kte dijauhkan benda2 gini. Malu keturunan.. Malu isteri :(

    ReplyDelete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...