January 4, 2012

Peteh Ganu Peteh

Tau ke peteh tu apa? aku taktau..sbb tgk bila ada je match bola, mesti duk bersorak peteh ganu peteh..aku pon type la peteh tu..hahahaa...aku dulu skolah teknik kat kelantan..loghat tganu, tak paham sangat..aritu time cuti Krismas, de cuti berderet 3 hari..jadi, kami (kitorang + mak & ayah aku) rasa nak pegi terengganu..time banjir pon nak pergi gak!! tapi sblm tu aku dah halo la member yg duk sana..dia kata "tak banjir..hujan je sikit2.." jadi, kami pon konfiden la kan..yang penting TAK BANJIR....

Kami start perjalanan pas solat Subuh..serius berkobar2..hari kerja pon tak seawal tu aku bangun..selalunya bangun pagi aku yg kejut Mr.MHR..ni sbb nk pg berjalan, dia lak kejutkan bini dia yang tak sedar2 sbb malam tu sebuk membasuh baju..maklumlah time tu KL ujan je..tak sempat sampai umah balik keje, baju dah basah..kul 6.40 kitorang dah jalan tapi macam biasa, Ayah aku mesti nak makan dulu sbb dia dah makan ubat...kalau tak makan, masuk angin, muntah..huhuu..jadi, kami pon sarapan la dulu kat area rumah je..kat kedai Ajoi namanya..eh, nasi lemak dia sedap tau..mmg nasik lemak..bukan kukus2 meraban nih..pas siap semua, dalam 7.10pagi, kitorang pon meneruskan perjalanan...

waktu ni baru kul 8.00pagi rasanya..perjalanan pagi tu, kejap hujan kejap teduh..bila tgk langit yang jauh, gelap je, Mr.MHR dah cuit2..x nak la frustkan Ayah..dia yg beria2 sgt setuju bila ajak pg Tganu nih...kami berhenti jap kat R&R Temerloh..kemain ramailah orang..mujo kami dah sarapan..cuma minum air panas & pegi toilet je..pastu, teruskan perjalanan.


kami sampai exit ni dalam kul 10.30 pagi..mmg highway tak banyak keta, tapi bukan nak kejar pape pon...relax2 je..dari sini, kitorang berhenti jap (biasalah bawak mak & ayah...) pegi toilet..pastu berhenti kat Dungun utk lunch..murah giler makan kat situ..kami berempat, kena RM18.00 je..plus air tuh..sbb makan ikan kot..murah la kan..

dalam kul 1.30pm tu kami pon sampai hotel..mana la tak lama..kat Pantai Kelulut tu, kemain syok membeli keropok..blom pape, dh shopping kopok..tapi utk kunyah2 jelah kan..panas2 kan sedap dilayan kopok2 tuh..ktrg stay kat YT MidTown tu..sebab tu je yang ada...tupon aku book 2 minggu awal..hotel len semua fully booked..cuti sekolah la katakan...

sementara Mr.MHR rehatkan urat2 memandu tu, Akeef duk exercise dalam bilik..dicampaknya semua kusyen utk di main joget2 kat kerusi rotan tuh..mentang2 dia tido lama dalam keta, bila dalam hotel, dia bersukan la...


malam tu kami pg makan kat Tenang Seafood @ Pantai Batu Burok...tak sedap plus mahal..taktau nape ramai orang..kalau nasik goreng pon tak sedap, lupakan jelah..korang takyah pegi makan kat situ..lagipon budak pempuan pakai tudung yang amek order tu malas!! baru mintak sambal belacan, muka dah macam taik..bengang je tgk muka dia...


dah besar kan Akeef? :)

ni namanya Sotong Goreng Tepung..tapi kami rasa lebih berat kepada CEKODOK SOTONG... iskk, buat aku nak hangen je..tak sedap! mahal! takyah pergi!

Sebenarnya ada banyak gak tempat kami pegi..tapi aku tak snap gambo sbb aku malas..huhuu..tapi yang nie memang feveret aku..makcik jual kuih ni siap tutup muka ngan tudung sbb igt aku nak amek gambar dia..kuih yang dorang jual murah2 & macam2 jenis..amek sikit2, sedar2 dah 10 ringgit beli kuih je..kedai kuih yang sedap & banyak pilihan kuih & banyak pilihan gerai ni terletak kat Batu 6, Seberang Takir...nampak kuih akok yang de 2 kaler tu? aku beli RM4 (3 singgit hokey..)..aku sorang je..diulangi, aku sorang je..sedap!!

memang trip kali ni sempoi..takde kejar pape..buat je apa nak..sampaikan ada satu petang tu, kami anak beranak tido sementara mak & ayah aku jalan kaki amek angin sampai Pasar Payang..last2 malam tu ngadu sakit kaki..huhuu..pasni nak pegi plak ekk...

2 comments:

  1. Ok aku tergelak bace ko bg name 'cekodok tepung'.. marah bena klu x sdap. aku pon! ceh. jln sakan noh..? syiok kan dpt road trip ngn fmly.. ayoh.

    btw n3 aku tuh jgn ckp shower gel. segale aku gerammm jerh! dah la mse check out die senyum n bla. CIS!!! klu aku tau check out x check blk segale, aku dh amk dh bath rob, payung n shower gel tuh. ahaks... tapi ape kan daye..

    ReplyDelete
  2. hahaha...mmg bengang....dah le lapo,tak sedap plak...

    eh, skang ni ada lagik ke hotel yg check waktu kita check out?dah takde ah..rembat je apa yg patut...aritu aku pg Regency Tanjung Tuan, aku rembat bantal sebijik sebab bantal dia geeeeebbbbbbuuuuu....selamat je..hahahaa...

    ReplyDelete

BERUBAH

Sejak munculnya pelbagai platform medsos ni, platform ni paling sendu. Mungkin kita dah dilatih jadi malas nak menaip. Kita lebih suka berca...