Skip to main content

Macarons

Pernah makan macarons? aku baru sekali try..dan nak lagi dan lagi dan lagi..hehee...sebenarnya, aku dah lama buat research pasal macarons nie. Siap ada buku notes khas pasal makanan manis nie. Dari asal usul sampaikan la cara nak buat. Webs, blogs, youtube sume dah kujelajahi..betapa terujanya aku ngan benda bulat ni. Mungkin sebab ianya sangat comel dan berwarna-warni.

So,setelah semua INFo (info je ye..) aku pon nak mulakan operasi membuat macarons nilah sebab skang aku dah de banyak masa terluang. Dulu bz ke hulu kehilir dengan buku je. Tapi sebelum buat mestilah kena tau macam mana rasanya. Jadi kena beli dulu. Cari kat kedai, tak jumpa..(time yang aku cari tulah kan..). Jadi,beli tru fb..Bagus budak yang meniaga ni. Order arini, esok malamnya dia datang hantar kat rumah.

Malam tu, dalam kul 8 lebih, budak tu pon sampai la menghantar macs ni kat rumah aku. Time tulah En.Suami tgh pg men futsal. So,walaupon air liur macam dah menitis2, kena gak tunggu En.Suami sampai umah. yelah, kena try sama2 sbb telinga dia dah hampir bernanah dgr aku citer psl macarons nie.


Minimum order 15 bijik. Kecik je benda ni..sebesar syiling 50sen tu je. Maknanya sebelum dia bakar mestilah lg cinonit agaknya..

Macarons ni memang manis. tapi disesuaikan dengan inti dia, memanglah sedap..wahh,sedar tak sedar, berturut2 masuk sampai 3 bijik dalam mulut aku..hahahaa..siap rebut2 dengan Akeef..budak kenit ni mmg suka benda2 manis..yang budak ni bagi ada 5 perisa. blueberry, orange, peanut, coklat & vanila. Tapi jiwa aku tak berapa boleh terima yang peanut tue..

Jadi, rasa pon dah, maklumat pon dah banyak, misi aku untuk membakar macarons ini akan dilaksanakan..tunggguuuu....

Comments

  1. ha cepat2 skit..nnt buatlah besday party anak jamu tetamu ngan macarons tu ek..jangan lupa ajak..hehehe

    ni nak ajak join contest. saje suka2..

    http://www.akmarwati.com/2011/07/contest-anak-senyum-by-mamalurveirfan.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…