Skip to main content

Mesin Kering Baju DIY

Sekarang ni musim hujan kan? Setiap hari hujan. Kadang2 hujan tengahari, kadang hujan kul 5 petang..Masalah aku ialah, hujan la kot belah mana pon, aku memang tak dan nak angkat jemuran..aku takde Erni..hehe..sidai dalam rumah macam serabut..Jadinya, bertimbun2 la kain baju tak kering. Aku tak reti benda2 dobi ni. Last2 baru dapat tahu ada mesin untuk keringkan baju je..haha..village people sangat.. Balik keje, aku cakap dengan Mr.MHR nak cari mesin keringkan baju lembab ni.. Dia selamba je cakap "kat depan office tu memang ada kedai dobi DIY ni..ramai orang pergi basuh kat situ".. Bini kemain la rungsing baju tak kering, dia relax je baru nak bagi solution..adooii.. Lepas Maghrib, terus pergi..Yang aku pergi di kat Cyberjaya. Bubblelab nama kedainya..Kat Neo Cyber.


Dia buat semua sebab dia dah selalu tengok orang buat
Mula2 masukkan kain yang dah dicuci tu



Aku datang angkut bakul baju yang besar tu
Malas nak ubuh dalam beg2



masukkan syiling kat slot tu
kebanyakkan mesin terima coin 50 sen yang baru je



tunggu la dia berpusing keringkan baju tu
ada orang tinggalkan je then keluar pergi minum agaknya
30 minit kan lama
kitorang dah kenyang..so lepak je kat situ..



kalau korang takde syiling, tukar je kat mesin belah kanan tu
memang disediakan



Mesin basuh baju DIY mestilah ada
tapi aku dah siap2 cuci kat rumah
kalau tak, mau sejam gak kena tunggu basuh dan kering



beria anak aku nak melipat
pas kering tu, memang boleh lipat terus
dia sediakan meja melipat
aku tengok ramai yang lipat siap2 kat situ, masuk beg, balik...settle..



taddaa....
stok 1 minggu..haha..
nextweek time lunch break Jumaat, boleh pergi lagik nampaknya


Comments

  1. ingat ke nk promot mesin kering baju tadi..hihi. orang tengh cari mesin keringkan baju ni/. klau ada yang terpakai pon ok jugak.. :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…