July 25, 2012

Sambal Sotong Kembang


Dah lama rasanya aku tak jengok cnie...xde mood..huhuu...(bajet mcm ramai baca blog aku...) Bulan Ramadan ni keje aku blogwalking kat semua blog masakan (sambil memakruhkan puasa telan2 air liur) tgk juadah org len duk masak..iskkk..memang mengancam je masakan dorang...Arini aku cuti sbb de kematian..so, duk umah jaga Akeef + menjadi isteri mithali..kwang2x..tadi tghari aku pegi Carrefour Wangsa Maju tu..tujuan utama nak pg byr installment kete..tapi, dah alang2 sampai, xkan semata2 kan..hehee...pusing2 sambil beli 2,3 barang (yang sepatutnya takyah beli) aku ternampak sotong kembang nih...tetiba terasa macam nak buka puasa makan sambal sotong kembang la konon...murah giler..aku beli 3 keping yang besar2 plus 3 janggut2, baru la RM7.90..fuuhh...waktu amek tu rasa mcm dah 1 kg..rupa2 600g je..kesudahannya, meh la layan mata...aku nak tulis resepi campak2 ni...konon2 sapa yang nak tiru la kan..hahaa....

Resepi Sambal Sotong Kembang

1/2 kg sotong kembang (dibersihkan dan ditoskan)
Bawang merah + bawang putih (blend)
Cili kering kisar
Belacan sikit
Air Asam Jawa

Cara2 aku...

1) Tumis bawang sampai naik bau dan sedikit garing
2) Masukkan cili kering dan belacan (aku blend cili ngan belacan siap2)
3) Bila cili dah garing, masukkan sotong..kalau rasa kering, curah sket air..
4) Bila dah sebati, masukkan air asam jawa, garam & aji..
5) Godek2 kejap, dah boleh angkat..

Sotong ni takleh masak lelama..nanti dia keras..dan aku masak mmg bubuh aji..kalau tak bubuh, takde kick... :) Silalah.......



Baru je selesai memasak...tinggal menunggu waktu berbuka sahaja... :)

No comments:

Post a Comment

Resepi Bergedil Kentang Mudah

Musim korban ni, mesti banyak dapat daging korban kan?. Sedap kalau dibuat sup. Gengkan pulak jadi bihun sup dengan sambal kicap..fuhhh...h...