Skip to main content

Sambal Sotong Kembang


Dah lama rasanya aku tak jengok cnie...xde mood..huhuu...(bajet mcm ramai baca blog aku...) Bulan Ramadan ni keje aku blogwalking kat semua blog masakan (sambil memakruhkan puasa telan2 air liur) tgk juadah org len duk masak..iskkk..memang mengancam je masakan dorang...Arini aku cuti sbb de kematian..so, duk umah jaga Akeef + menjadi isteri mithali..kwang2x..tadi tghari aku pegi Carrefour Wangsa Maju tu..tujuan utama nak pg byr installment kete..tapi, dah alang2 sampai, xkan semata2 kan..hehee...pusing2 sambil beli 2,3 barang (yang sepatutnya takyah beli) aku ternampak sotong kembang nih...tetiba terasa macam nak buka puasa makan sambal sotong kembang la konon...murah giler..aku beli 3 keping yang besar2 plus 3 janggut2, baru la RM7.90..fuuhh...waktu amek tu rasa mcm dah 1 kg..rupa2 600g je..kesudahannya, meh la layan mata...aku nak tulis resepi campak2 ni...konon2 sapa yang nak tiru la kan..hahaa....

Resepi Sambal Sotong Kembang

1/2 kg sotong kembang (dibersihkan dan ditoskan)
Bawang merah + bawang putih (blend)
Cili kering kisar
Belacan sikit
Air Asam Jawa

Cara2 aku...

1) Tumis bawang sampai naik bau dan sedikit garing
2) Masukkan cili kering dan belacan (aku blend cili ngan belacan siap2)
3) Bila cili dah garing, masukkan sotong..kalau rasa kering, curah sket air..
4) Bila dah sebati, masukkan air asam jawa, garam & aji..
5) Godek2 kejap, dah boleh angkat..

Sotong ni takleh masak lelama..nanti dia keras..dan aku masak mmg bubuh aji..kalau tak bubuh, takde kick... :) Silalah.......



Baru je selesai memasak...tinggal menunggu waktu berbuka sahaja... :)

Comments

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…