Skip to main content

Patut Tak?

Perasan tak skang ni semua benda jual bertimbang? dari durian sampailah ke ais krim..kemaruk betul orang skang meniaga nak untung..nak pembeli pon tak berapa nak bijak (read as terpaksa) kot beli benda camtu...

Yang menyebabkan aku macam tak paham skang ni yang semua org sebuk berlumba2 beli aiskrim timbang2 nih..korang mmg nak makan ke atau mengikut2 ha? aku macam pelik penuh orang beratur sedangkan aiskrim je pon..bayar kemain mahal, kenyang ke? huh..ada yang kata, 'aiskrim' tu xde lemak, sbb tu mahal..ceh!! sudah la..kalau xde kawan2 ko makan, ko pon mesti xmo masuk kedai tu kan...
Aku rasa selagi ada permintaan, selagi tu mangkuk2 ni meniaga secara timbang..macam haram!! iskkk..tak puas hati aku...semangkuk 'aiskrim' yang besar tapaka tangan aku & tinggi mangkuk tu tak lebih pon dari jari kelingking aku nih, rege dia boleh sampai dekat2 20 ringgit?? yang jual makan haram, yang beli bangang..tu kesimpulan aku..tima kasih!!

Comments

  1. Wah marah nye! Sabo2.. Eh sy beli ape. Tp sy x rse bangang plak. lol. Tapi since sy gemok n suke makan, sbb itu sy crik duit. Biar lah nak wat cmne. Dah suke.. nak kte ikot2. xplak. for example, tutti frutti dah bertahun2. bru2 ni je femes. b4 femes lepas kje mmg sll ke sne. tu x ckp lagi baskin robin yg sy beli stock utk berbulan2.sng mak abah dtg nak mkn,sbb dorg pon suke mkn. mesti nak ade dlm peti ais.. terpulang la pd msing2. xle jugde mcm tuh. and lagi2 psal mkn, insyaAllah takkan berkira.x plak membazir pd org yg rse benda tuh die bole beli.. :)

    ReplyDelete
  2. baskin robin tak timbang kan? hahahaa..saya pon beli gak...terasa gak bangang tapi sbb nak makan..hahahaa..so, no heart feeling..kutuk diri sendiri.. :)

    ReplyDelete
  3. BR x sure tmbg ke tak. Tp baldi tuh ikot sze. Plg bsar(xla bsr mne pon)rm90 xsilap. cinonit. kiraan die dlm tuh dah siap tah bpe oz tah.ikot kan bangang gak. hhahahahahha klu 2 dah 180.aduhh! tapi suke mkn. klu nk fkir mmg kurus lame dah ni. alamak! trase plak nak bkire lepas ni. bole kurus. tp btol la trase bangang gak HAHAHHAHAHAHA. eh tp kan tu sy ok lagi. die import kan. naik kapal terbang dah bpe mahal kan? ni nak cte lauk melayu kte jual bertimbang!! ye lauk jual kt restoren2 tuh btimbang. tuh rse lagi dasyat. sll klu terrrpegi kompem x p lgi kdi tuh. bkire yg amat. import dr africa agak nye daging salai tuh :p

    sorry cte pjg plak.. kekekekeke

    ReplyDelete
  4. oh,de ke? stkt ni kedai seafood baru timbang rasanya..kalau nasik lauk ayam pon nak timbang, mmg patut terbalikkan meja niaga tue...hahahaa....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi Dalca Sayur Simple

Sedang berdiet? mari..aku nak bagi resepi cecampak...senang dan sihat..huhuu...

Dalca Sayur

Kacang Dal (1 genggam - basuh dan rebus sampai empuk)
Bawang putih, bawang merah, halia (kisar bersama)
Serbuk Kari Daging 1 sudu besar (bancuh dengan sedikit air)
Rempah Tumis (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang) buah pelaga takyah
Santan
Sayur yang digemari

Cara-cara :

1) Rebus kacang dal sampai empuk. Kalau ikut Masterchef, campak kat dinding, dal tu melekat maknanya dah empuk..hehe..penuh dinding korang ngn dal kang...
2) Panaskan sikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis
3) Masukkan bahan kisar dan tumis sampai naik bau
4) Masukkan rempah kari yang dah dibancuh dan tumis hingga garing
5) Masukkan sedikit air dan masukkan semua sayuran yang keras
    (aku guna carrot, kacang panjang dan kentang)
6) Biar sampai sayur empuk. Masukkan pulak sayuran lembut. Aku letak terung je
7) Bila dah mendidih, masukkan kacang dal dan santan
8) Perasa kuah dalca tu tunggu sampai mendidih. B…

Resepi Asam Pedas Simple Tapi Sedap

Ha, makan hati baca tajuk? sendiri masak sendiri up...Sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri kan? haha..
Okay, aku upload gambar asam pedas dengan caption sepanjang2nya kat fb..Mak aku kan tukang masak. Specialty dia memang asam pedas. Sampai mula2 aku masuk keje dulu (ofis depan rumah je), bila cakap mak aku yang berniaga gerai kat balai polis je, semua terus cakap "ha, yang asam pedas sedap tu..anak Kak Yah kan.." kembang bontot jap sebab orang puji mak aku...puji mak pon nak perasan lebih..belum puji aku lagi tu...haha..
Ikut highway...macam biasa..so, bila dah upload, ramai yang mintak resepi plus teringat2 mak aku masak..Dulu aku duk asrama..so, selalu la mengangkut makanan bila balik weekend..dan aku selalu angkut asam pedas dengan sambal sardin cili padi je sebab aku rasa asam pedas & sambal sardin yang mak aku masak takde orang boleh lawan...hahaha...matik la...ah, tak kira...aku tetap nak cakap yang mak aku masak terpaling sedap..kedai2 yang de jual specia…

Resepi Soto Ayam Mudah

Korang memang suka bab2 resepi mudah kan? Aku pon sama..Kalau dah de yang mudah, kejadah apa pegi amek yang susah..Takyah nak mencabar diri sangat. Bukan dapat hadiah pon kan..haha..
Okay..raya baru ni, turn balik kampung Mr.MHR..aku pasghah...hehee...ala, kampung masing2 bukan jauh pon. Sorang Negeri Sembilan, sorang Melaka..sekangkang kera takyah rebut2..aku dah makin lama kahwin ni dah makin tak kesah. Tapi aku paling kesah, pilih kampung yang tak banyak kena buat keje..haha..sayang lemak2 aku kumpul setahun...haha..emang dasar!!  Sempena raya, aku ditugaskan buat soto. Gila kau!! tetiba kena masak soto..dah le keluarga belah Mr.MHR tu besar...aku insan yang lemah ni kena masak banyak2..propa sangatsss...meh la, aku nak bagi resepi. Tapi jangan tanya sukatan. Agak-agak je ye..
Aku masak ni 2 ekor ayam ( 1 ekor potong 4 + 1 ekor potong kecik2)
1) Panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau 2) Masukkan bawang merah, bawang putih, halia (dihiris halus) dan goreng sampai…